Dit is de trein welke de rails richt. Zowel in de hoogte, als in de breedte, zo'n 4 cm.
Een enorme stapel met de oude rails welke nog aan de houten bielzen vastzitten. Het is de bedoeling dat de nieuwe rails weer 40 jaar meekunnen.
De kranen rijden over de rails om de oude stukken weg te brengen.
Met man en macht is men druk aan het werk, ik schat zo'n 100 mensen.
Afgezaagde rails
Zwaar werk om met een grote slijptol te werken.
Er wordt gewerkt in 3 ploegen.
De kranen helpen een handje om de rail neer te leggen en in de bocht even binnen de beugels te drukken. Er staat wel wat spanning op.
|
Over de hele lengte van het spoor in Herfte zijn de oude en nieuwe bielzen te zien.
Om de ongeveer 360 meter komt er toch nog een las in, en hier wordt de rail aan elkaar "gesmolten".
Hier zonder de hete mal.
Dit was de trein welke in alle vroegte begon met het verwijderen en leggen van de nieuwe bielzen.
De lijn wordt gemeten door middel van een laser. De gegevens worden opgeslagen en overgebracht naar de "richttrein" en daar ingevoerd en de computer weet hoe hoog of laag maar ook in de breedte, hoe de rail moeten komen te liggen.
Deze rollen heffen de rails op of neer of van links naar rechts. De miniscule draad die eronderdoor loopt meet de hoogte welke voorgeprogammeerd is door de laser. Er wordt heel wat mooie techniek gebruikt en wat een groot project wat straks georganiseerd wordt. Helaas liep men op zondagmiddag zo'n 4 uur achter op het schema.
Marianne ten Klooster
Geen opmerkingen:
Een reactie posten