Station
Zwolle is het op een na grootste overstapstation van Nederland.
Op
17 december 2013 besloot het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen
met
de vier Noordelijke provincies om 225 miljoen in de spoorinfrastructuur
in
en rondom Zwolle te investeren met als doel:
•Goede
aansluiting op regionale treinen in Leeuwarden en Groningen
•Wachttijd
Intercity Leeuwarden verkorten met 3 min.
•Verbeteren
robuustheid en betrouwbaarheid
•Verbeteren
overstaptijden en snelheden
•Extra
treinen Zwolle - Leeuwarden
•Extra
treinen Zwolle – Enschede
Een
bottleneck in dit geheel is de aansluiting van de ‘Dalfserlijn’ op de lijn
welke komt vanuit Meppel / Groningen / Leeuwarden. De treinen moeten nu op
elkaar wachten en dat kost (te) veel extra tijd.
Het
reizen per trein groeit. Om even terug te gaan in de tijd, in 1903 werd de
spoorlijn welke nu loopt naar Ommen, aangelegd. En verlengd naar Hardenberg en
in 1905 naar Coevorden en Stadskanaal.
Het
enkele spoor in Herfte
Aanleg van het 2e spoor tussen Herfte
en Dalfsen, 3 juli 1979.
Herfte
had zelfs in die tijd een eigen stopplaats, station Veldhoek. Deze werd
gesloten op 5 mei 1941. In de perioden van Hoog Bevel in 1939 en 1940
stoppen er geen treinen in Herfte - Veldhoek. Op 24 juni 1940 staat Herfte -
Veldhoek weer in dienstregeling.
Zoals
gezegd is Zwolle onderdeel van het spoorplan Noord-Nederland.
Hoe
worden de sporen aangepast in Zwolle?
•Sporen
en wissels
•Extra
opstel- en servicesporen
•Spoorverdubbeling
Zwolle Herfte
(links de Wijthmenerplas, met daarnaast de golfbaan en rechts
onderin komt de spoorlijn samen met de ‘Meppelerlijn’.)
Sporen
en wissels op het emplacement van Zwolle worden aangepast zodat
meer
treinen tegelijk kunnen binnenkomen en vertrekken. En de grootste wijziging zal
zijn dat het spoor wordt verdubbeld van twee naar vier sporen.
Er
komt een vrije kruising voor de sporen Zwolle-Meppel en Zwolle-Dalfsen.
Dit
kan een brug (fly-over) of tunnel (dive-under) zijn.
Het
perron bij spoor 15/16 wordt verbreed.
Hiervoor
zijn vier verschillende varianten onderzocht. Spoorverdubbeling Herfte en vrije
kruising.
De vier mogelijk varianten
Vier
mogelijke varianten:
1.
Dive-under Mimosastraat
U
ziet hier op de animatiefoto, de spoorlijn de tunnel induiken, oftewel
Dive-under.
Omdat
deze variant zo dicht bij de woonwijk ligt, zal er een geluidsscherm moeten
worden geplaatst. Dit laatste is overigens niet nieuw. Want de overlast van het
geluid is nu al zo groot dat hier al langer sprake van een geluidsscherm was.
2.
Fly-over Marsweg
Hier
is links de Marslanden te zien en de Fly-over van spoorlijnen. De lijnen gaan
hier elkaar kruizen boven de grond als een soort viaduct, maar dan in de lengte.
Persoonlijk
kan ik mij voorstellen dat dit extra geluid gaat geven in de nieuwe wijk in de
Wipstrik (tegenover Urbana) en om maar niet te spreken van het landschappelijk
effect.
3.
Dive-under Herfte ook wel “Emmen
onder” genoemd.
De
tunnel is links te zien. De ‘foto’ is genomen vanuit Herfte. Rechts de
‘Meppelerlijn”.
4.
Dive-under Herfte
•“Meppel
onder”
Deze
variant is afgevallen. Dit is heel goed nieuws voor de monumentale boerderij (23)
aan de Valkenbergweg, welke kan blijven bestaan!
De
reden dat deze variant is afgevallen is, dat het de duurste oplossing was.
Het raakte meerdere grondeigenaren flink. Het gaf de meeste hinder aan reizigers
tijdens de bouw. Het had geen functionele voordelen en het was het minst
duurzaam.
Dus
er blijven nog drie varianten Zwolle Herfte
ProRail
heeft onderzoek gedaan naar de stedelijke en landschappelijke inpassing.
Hierbij is gekeken naar de ligging van de sporen, groencompensatie,
waterhuishouding en fietspaden.
Het
geluid gaat een grote verbetering geven, nabij brug over Almelose Kanaal.
De
geluidsproductieplafonds worden niet overschreden met uitzondering van de Mimosastraat.
Tijdens de presentatie werd een animatiefilm getoond
waarop mooi is te zien, wat de varianten betekenen voor de 3 gebieden. Hier
Herfte waarbij alleen Variant 3 invloed heeft omdat daar de tunnel wordt
gelegd. Dan heb ik het natuurlijk niet over het toenemend treinverkeer.
Trillingen
De
trillingsniveaus in Zwolle nemen niet voelbaar toe.
In
Herfte zijn aanvullende metingen uitgevoerd, de analyse van de
meetresultaten
worden nu gedaan. Deze metingen zijn inmiddels uitgevoerd bij de oude
monumentale boerderij aan de Valkenbergweg en bij een van de huizen gelegen aan
de Herfterlaan, bij de spoorwegovergang naar Meppel.
De drie varianten
verschillen op de volgende onderdelen:
•
Impact op de omgeving, extra sporen en “kunstwerken”
•
Bouwhinder vooral waar de vrije kruising komt.
(Mocht
het de ‘Dive-under’ Herfte variant worden, dan zal er geen sprake zijn van
bouwverkeer over de Herfterlaan en Kuyerhuislaan. Deze wegen zijn hier in het
geheel niet op begrepen. Bovendien zou de verkeersoverlast (ik moet zeggen nog)
groter worden vanwege het drukke verkeer van en naar de Ambelt en het
dagelijkse sluipverkeer.
• De
rijtijdverbetering verschilt per
variant tussen Zwolle en Herfte
• Fly-over
Marsweg scoort het best
(de reden hiervan is,
dat hier de trein het minst hoeft af te remmen, wat bij een tunnel wel het
geval is. Er wordt hier gesproken over 15 seconden tijdswinst. U zult denken,
waar hebben zij het over, maar volgens de heer Maijers kan dit net voldoende
zijn voor de reiziger om de volgende aansluiting te halen. Secondes zijn dus
erg belangrijk voor ProRail.
De
reistijdverbetering is gelijk voor alle varianten 3 minuten (daardoor
verbeterde aansluiting op regionale lijnen)
•
De kosten zijn verschillend
De
planning van dit grote project gaat er zo uitzien:
Planning
Geen treinen (indicatie)
1.Dive-under
Mimosastraat gereed juli 2021 totaal
522 uur
2.Fly-over
Marsweg, gereed december 2021 totaal
730 uur
3.Diver-under
Herfte, gereed december 2020 totaal
426 uur
•
Luchtkwaliteit, er is een beperkt
effect in alle varianten tijdens bouwfase
•
Flora en Fauna onderzoek, er zijn diverse
beschermde soorten, Flora en Fauna hiervoor is ontheffing noodzakelijk,
ecologische verbindingen in duikers.
•
Bodem en grondwater, beperkt effect
dive-under varianten op
grondwaterstroming, er is een aanvullend
milieukundig bodemonderzoek nodig.
•
Waterhuishouding, nieuwe watergangen
en duikers, compensatie voor het
oppervlaktewater in het gebied met
ecologische oevers.
•
Archeologie en cultuurhistorie,
aanvullend booronderzoek nodig.
•
Niet gesprongen explosieven, alle
varianten raken verdachte gebieden. Het moge duidelijk zijn wanneer er oude explosieven worden
gevonden, dan heeft dit een enorm effect op de planning van dit grote project.
De
drie varianten zijn op tekening uitgewerkt. Tijdens de presentatie werden grote
luchtfoto’s gepresenteerd op 3 zogenaamde omgevingstafels. Hier voorafgaand
kreeg ProRail veel input van bewoners welke diverse keren aanschoven aan de
drie Omgevingsoverlegtafels en ook hun ideeën hierbij inbrachten.
Het
voordeel van Omgevingsoverlegtafels is dat ProRail inbreng ontvangt van lokale kennis van het
gebied. Het geeft een betere inpassing in de omgeving. Ook kregen zij hierdoor
inzicht in de verschillende belangen rondom het project maar ook in de
informatiebehoefte.
Volgens
ProRail is er dan ook specifieke (vak)kennis, kennis van wijk/buurt en/of
achterban ingebracht. De deelnemers waren dan ook consequent bij bijeenkomsten
aanwezig en dit is gewaardeerd door deelnemers en het projectteam.
Dit
is een beeld welke de bewoners van Herfte bij de ‘Meppeler’ overgang wel meer
krijgen te zien. Als ik goed ben geïnformeerd gaat het straks naar één trein
per drie minuten. Wel is het zo dat hier waarschijnlijk minder lang hoeft te
worden gewacht omdat de wissels anders gaan worden en de treinen hier nog op
snelheid langskomen.
Tenslotte
moet ProRail nog drie verschillende procedures voor de
verschillende
projectonderdelen doorlopen. Het gaat hier om de Tracéwetprocedure, de Planologische procedure en voor alles moet de milieuvergunning worden aangepast.
Tracéwetprocedure
Zwolle-Herfte
•Het
project is Tracéwetplichtig (Tracéwet)
•Een
Tracébesluit is een planologisch besluit van het ministerie Infrastructuur en
Milieu om de rijksinfrastructuur te kunnen aanleggen.
•
Mogelijkheid om zienswijzen in te dienen en beroep in te stellen
•
Het Tracébesluit vervangt het bestemmingsplan ter plaatse
•
Uitvoeringsvergunningen worden verleend op basis van het Tracebeluit
De
beslissing voor de voorkeursvariant zal zijn in oktober / november 2015.
Deze zal worden
genomen door de staatsecretaris mevrouw Mansveld.
De Arriva trein langs
de Herfterlaan
Totaaloverzicht Planning
•Contracteren
ingenieursbureau (afgehandeld) juni – december 2014
•Publicatie
Startbeslissing Tracébesluit (afgehandeld) juni 2014
•Variantenstudie
en onderzoeken (afgehandeld) januari – september 2015
•Bestuurlijk
overleg 16
oktober 2015
Tracéwetprocedure
Zwolle-Herfte
•Publicatie
Ontwerp Tracébesluit (OTB) Q1
2016
•Mogelijkheid
tot indienen zienswijzen op OTB Q1
2016
•Publicatie
Tracébesluit (TB) en Nota van Antwoord zomer
2016
•Mogelijkheid
tot indienen beroep bij Raad van State zomer
2016
Bouwwerkzaamheden
•Bouw
sporen en wissels begin
2017 – eind 2017
•Bouw
extra servicesporen en extra spoor eind
2017 – eind 2019
•Bouw
spoorverdubbeling Zwolle-Herfte begin
2018 – medio 2021
Mocht
de nieuwe variant binnenkort bekend gemaakt worden dan brengen wij u zo snel
mogelijk op de hoogte. Hou daarom de website www.elshofbode.nl
in de gaten!
Als
u mijn mening vraagt dan denk dat het zal gaan tussen de varianten van de
fly-over
in de Marslanden (meeste tijdswinst) en de dive-under in Herfte. (Minst dure
variant en het ‘eenvoudigst’ aan te leggen)
ProRail geeft
aan wanneer u meer informatie wilt hebben, dan kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief
op www.prorail.nl/zwollespoort.
Hebt
u vragen, opmerkingen of suggesties?
Neem
contact op met de Afdeling Publiekscontacten 0800-7767245 (gratis) of
www.prorail.nl/contact.
De
vernieuwing van station en het spoor volgen?
Volg
hen op Twitter: @ZwolleSpoort
Met
dank aan ProRail voor het mogen gebruiken van de tekst van de presentatie.
Marianne ten Klooster
Geen opmerkingen:
Een reactie posten