Niet meer door Wijthmen
De
aansluiting met het viaduct past niet op de locatie van de bestaande kruising.
Daarom is het nodig dat de N35 wordt verlegd. Rijkswaterstaat bereidt de aanleg
van een nieuw tracé voor ten zuiden van het huidige traject. Ter hoogte van de
Koelmansstraat sluit de nieuwe N35 dan weer aan op de bestaande N35.
Het
verleggen van de Kroesenallee maakt geen deel uit van de planuitwerking, maar
van het Dorpsplan Wijthmen, opgesteld door de gemeente. Rijkswaterstaat houdt
met de locatie van de aansluiting wel rekening met een verlegde Kroesenallee.
De maatregelen
In
hoofdlijnen wijzigt het tracé op de volgende punten:
- Tussen de Oldeneelallee (Marslanden) en de Koelmansstraat (Stoplichten afslag richting Hoonhorst) verbreedt Rijkswaterstaat de N35. In beide richtingen komen 2 rijstroken.
- Van Zwolle tot Wijthmen gaat het om een verbreding van het huidige tracé. Ter hoogte van Wijthmen legt Rijkswaterstaat een nieuw tracé aan dat bij de Koelmansstraat weer aansluit op de bestaande weg richting Heino.
- Bij Wijthmen komt een ongelijkvloerse aansluiting met op- en afritten.
- Rijkswaterstaat verlengt de fietstunnel ter hoogte van de Oudeweg. (tunnel bij Wijthmenerplas)
- Automobilisten kunnen de N35 straks alleen nog op en af bij de kruispunten met de Oldeneelallee, de Koelmansstraat en bij de nieuwe ongelijkvloerse (fly-over) aansluiting.
- De nieuwe fiets- en voetgangersbrug, de Zalnébrug
Hierbij neemt
Rijkswaterstaat de volgende aanvullende maatregelen:
- Het nieuwe tracé krijgt grotendeels geluidsarm asfalt.
- Op 8 plekken zijn geluidsschermen gepland.
- Voor de bomen die Rijkswaterstaat kapt komt nieuwe aanplant, grotendeels binnen het projectgebied.
- Er komen 3 nieuwe onderdoorgangen voor dassen.
- De maximumsnelheid op het tracé wordt verhoogd naar 100 km/uur.
Fasering N35
Fase 1
· Aanleg
nieuwe N35
(fase 1A -
februari t/m jul
2017)
·
Aansluiting
oostzijde en plaatsen van geluidsschermen
(fase 1B-
mei t/m juli
2017).
· Voorbereiden
en in werking stellen van het tijdelijke verkeersysteem
(‘kettingkast’-principe aug t/m juni 2018)
Fase 2
· Realisatie
aansluiting Oldeneelallee in combinatie met werkzaamheden aan de duiker
Herfterwetering
(fase 2A
juli 2017)
· Verbreding
zuidzijde inclusief parallelweg, fietstunnel, KenL, archeologie
(fase 2B juni
2017 t/m februari 2018
· Reconstructie
noord baan inclusief noordelijke KenL;
(fase 2C februari
t/m juni 2018)
Fase 3
· De
realisatie van de nieuwe aansluiting Kroesenallee.
· Na
uitvoering van fase 3 wordt de ‘kettingkast’ opgeheven en stellen we de N35
open.
Weekendafsluiting 22-23 juli.
Tijdens het
weekend van 22 en 23 juli is de N35 tussen de Oldenalleen (Marslanden) en de
Koelmansstraat afgesloten in verband met werkzaamheden aan de kruisende
watergangen (Herfterwetering en Marswetering) en kruispunt Koelsmansstraat. Ook
streeft Heijmans ernaar om tijdens deze afsluiting de middenpijler van de
fietsbrug (Zalnébrug) bij de Oldenallee te plaatsen.
Graag willen
wij aan de hand van een paar voorbeelden aangeven hoe de fly-over / viaduct
eruit gaat ‘zien’.
Bij deze
afsluiting blijft de Mol, de Karba en Sauna Swoll wel bereikbaar via een
omleiding welke duidelijk aangegeven zal gaan worden.
Voorbeeld 1.
U woont in Wijthmen
en wilt per auto naar Zwolle.
U
komt op de Kroesenallee via 1 van de beide toegangswegen.
U
slaat bij 1a linksaf richting Heino en slaat vervolgens bij 1b, rechtsaf om op
de (1c) oprit te komen. U gaat dus niet het viaduct over. Bij 1d voegt u in op
de N35 (100 km weg) naar Zwolle.
Rijrichting van Wijthmen naar Zwolle |
Voorbeeld 2.
U woont in Wijthmen
en wilt per auto naar Heino.
U
komt op de Kroesenallee via 2 van de beide toegangswegen.
U
slaat bij 2a linksaf richting Heino en slaat vervolgens bij 2b, rechtsaf. U
rijdt naar boven via 2c gaat hier het viaduct over om bij 2d linksaf te slaan
om op de oprit te komen. Bij 2e voegt u in op de N35 naar Heino.
Het
viaduct krijgt een hoogte van 8 meter.
Rijrichting van Wijthmen naar Heino |
Voorbeeld 3.
U wilt eens lekker
ontspannen/ inspannen / eten en dus een bezoek brengen aan de Karba of Sauna
Swoll. Hoe komt u daar?
U
komt op de Kroesenallee. U slaat bij 3a linksaf richting Heino en slaat
vervolgens bij 3b, rechtsaf. U rijdt naar boven het viaduct op, gaat over de N35 heen en vervolgt de weg bij 3c om alsmaar rechtdoor te rijden naar de
Karba. Om bij de sauna te komen slaat u linksaf bij 3e.
De geluidsschermen
Deze
bestaan uit de basis uit dichte geluidsschermen van drie meter hoog.
Uitzondering vormen:
·
het transparante
scherm bij de dorpskern Wijthmen / Soeslo, waardoor het zicht tussen Wijthmen
en het landgoed bewaard blijft.
·
een
transparant deel van beperkte lengte, recht voor de woning Ganzenpanweg 8;
·
een
vier meter hoog (dicht) scherm bij de Heinoseweg 27-35; om de schaduwwerking te
beperken wordt de bovenste meter transparant uitgevoerd;
·
een
twee meter hoog dicht scherm bij de Heinoseweg 12/12-1.
Omdat twee
geluidsschermen verlaagd worden van vier naar drie meter, gaat het tracébesluit
hier uit van een langer scherm.
De vormgeving van de
geluidsschermen
De
nieuwe geluidsschermen volgen de N35-vormgeving. Tussen Zwolle en Wijthmen zijn
de geluidsschermen grotendeels dicht, mede omdat de bewoners dat willen.
De
onderste meter van de geluidsschermen is altijd van beton. De overwegend dichte
schermen bij de woningen hebben een houten opbouw.
De
glazen panelen van de transparante gedeelten hebben ‘vogelmarkeringen’, om te
voorkomen dat vogels er tegenaan vliegen.
Waar
de ruimte dat toelaat, hellen de geluidsschermen licht van de weg af. Waar
hiervoor geen ruimte is, staan de schermen helemaal rechtop. (bron Rijkswaterstaat)
Vragen
zijn er al veel gesteld, zo ook weer op de inloopavond van Rijkswaterstaat van
3 april jl. Deze avond werd ook weer drukbezocht.
Aanwezig
waren niet alleen medewerkers van
Rijkswaterstaat maar ook van de Gemeente Zwolle en de aannemer Heijmans Infra
Bv. Mooi moment om proberen uit te vinden wat er leeft onder de bezoekers.
Dat
varieerde van “Hoe komen we nu het gemakkelijkst ‘op Soeslo’ wanneer we willen
wandelen”, tot “waarom dan wel een nieuwe fietsbrug bij Zalné of tunnels voor
de dassen” tot ongerustheid over het sluipverkeer wat waarschijnlijk flink zal
toenemen op de Herfterlaan en de Oude Twentseweg en Oude Wijthemerweg en
natuurlijk hoeveel overlast krijgen we van de weekendafsluiting van 22 en 23
juli as?
Wij
kregen de volgende vragen.
Blijft de parallelweg
bestaan naar de Koelmansstraat?
Ja
deze blijft bestaan want deze gaat oa door de bus gebruikt worden. Er zal ook
een bushalte gerealiseerd worden.
Blijven de
stoplichten nu wel of niet op de kruising in Wijthmen?
Ja
deze blijven gewoon staan.
Hoe kom je nu het
gemakkelijkst ‘op Soeslo’ als je te voet bent?
Het
antwoord was niet gemakkelijk te krijgen (of ik heb bij de verkeerde mensen
geïnformeerd) maar de voetganger moet ook over het nieuwe viaduct via het
fietspad.
Wat gaat men doen aan
het sluipverkeer wat ongetwijfeld gaat toenemen in Herfte?
De
gemeente Zwolle heeft de verwachting dat het sluipverkeer in ieder geval minder
gaat worden omdat straks de doorstroming veel beter wordt in Wijthmen. (het 'kettingkast-principe')
Bijzondere zienswijze omdat het sluipverkeer alleen maar is toegenomen de
afgelopen jaren. Wel heeft de gemeente afgelopen maart een zogenaamde 0-meting
gedaan op de Kuijerhuislaan en Herfterlaan om te meten hoeveel verkeer hier nu
langs komt. Dit willen ze, waarschijnlijk in september, nogmaals herhalen om te
kijken of het verkeer nu ook daadwerkelijk toeneemt.
En
er zijn vage plannen, met nadruk op vaag, om een fietspad langs de spoorlijn,
achter langs de 'Wezo' naar de Herfterlaan te trekken. Er is weer geld
beschikbaar.
Hier vindt u de link naar de vele vragen die in het verleden al zijn
gesteld en welke zijn vastgelegd door Rijkswaterstaat. Het aantal vragen met de
antwoorden daarop was maar liefst goed voor een document van 94 pagina’s.
Het team
van aannemer Heijmans, is altijd beschikbaar voor vragen. Zij zitten op het bedrijventerrein
De Marslanden aan de Nipkowstraat 9 te
Zwolle, maandag tot en met vrijdag 07.00 – 17.00 uur.
Hierboven
werd al even gesproken over het ‘Kettingkast principe’.
In
het najaar van 2017, de datum is nog niet bekend, wordt er een nieuwe
tijdelijke verkeerssituatie ingesteld. Verkeer van Zwolle naar Heino/Raalte
volgt dan het nieuwe tracé van de N35 in het ‘vrije veld’. Zeg maar het
gedeelte wat nu achter ‘De Mol’ en voor Sauna Swoll wordt aangelegd.
Verkeer van
Heino/Raalte naar Zwolle volgt de huidige N35. Weggebruikers die vanuit Zwolle
komen en naar Wijthmen willen, volgen de nieuwe N35 door het ‘vrije veld’ en komen uiteindelijk via een
boog op het huidige tracé terecht, waar ze een stukje terug moeten rijden om de
afslag Wijthmen/Dalfsen te nemen. Rijkswaterstaat geeft aan dat zij met dit
zogenaamde kettingkast principe,
zorgen voor een betere doorstroming van
het verkeer tijdens de werkzaamheden.
Of u kunt bellen met omgevingsmanager Jan Jelsma: 06-1370 3896.
Wij verwijzen u graag naar onze pagina waarop de beelden te zien zijn van Gerard Reins welke hij heeft gemaakt met zijn drone!
Marianne ten Klooster
Geen opmerkingen:
Een reactie posten