Op donderdag 2 november is onder andere door de Stentor uitgebreid
gecommuniceerd
over het “Spoorplan Noord-Nederland”. In de publicatie van de Stentor is helaas
verkeerde informatie opgenomen die mogelijk tot verwarring kan leiden.
Wij hebben de redactie van de Stentor gisteren verzocht
scherper te zijn met het publiceren van de juiste informatie. Ook de redactie
betreurt de gang van zaken en overweegt een rectificatie. Graag leggen wij u
uit wat niet klopt aan het bericht in de Stentor.
ProRail start NIET in januari a.s. met de bouw van
een ‘spoorviaduct’ bij Herfte!
Het gehele plan “Spooruitbreiding Zwolle-Herfte” bestaat uit
2 contracten, namelijk “contract Zwolle” en contract “IJssel-Herfte”. Het
contract “Zwolle” is in augustus jl. gegund aan aannemer Strukton. In dit
contract zal de aannemer onder andere de bovenleiding bij station Zwolle
aanpassen in verband met de bouw van de nieuwe busbrug die ProRail in opdracht
van gemeente Zwolle bouwt. Dit werk heeft feitelijk niets met de
“Spooruitbreiding Zwolle-Herfte” te maken.
Bovendien gaat het NIET over de bouw van een ‘spoorviaduct’
bij Herfte. Bij Herfte wordt een zogenaamde ‘dive-under’ (korte tunnel) gebouwd
zoals wij u dat eerder hebben laten weten. Deze dive-under is onderdeel van het
contract “IJssel-Herfte” dat momenteel loopt in de procedure voor de
aanbesteding. Volgens de huidige inzichten wordt het contract “IJssel-Herfte”
in 2018 aan een aannemer gegund. Wij gaan er van uit dat de uitvoering van dit
contractdeel einde 2018 start.
Ergo: De aannemer die contract Zwolle gaat uitvoeren
is Strukton en die start met dit werk in het voorjaar van 2018. De aannemer die
contract “IJssel-Herfte” gaat uitvoeren is nu dus nog niet bekend.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Steen
Communicatieadviseur |
Publiekscommunicatie | ProRail
Geen opmerkingen:
Een reactie posten