Woensdag 29 november was er een wijkplatform in de Kubus met
een prachtige opkomst van rond de 100 bezoekers. Maar er stonden dan ook
belangrijke onderwerpen op de agenda, namelijk inzet van de afkoopsom in
relatie tot het dorpsplan en het sluipverkeer in het buitengebied van Wijthmen
en Herfte.
Het wijkplatform viel samen met het jaarverslag van het
plaatselijk belang. Eko Huisman opende de avond als voorzitter om de stukken
door te nemen en vervolgens werd het woord genomen door Hanneke Valkeman als
wijkmanager.
Zij kondigde de komst van de wijkwethouder Ed Anker die een
belangrijke mededeling had en de presentatie van Jan Molhoek, bewoner van de
Herfterlaan over de verkeerssituatie in het buitengebied.
Ed Anker had een
verrassende mededeling dat er kortgeleden toch weer schot gekomen is in de
plannen voor nieuwbouw in Wijthmen, nadat Driezorg en Salverda door allerlei
omstandigheden zich hadden teruggetrokken. Er is een intentie overeenkomst
gesloten en de contouren van het nieuwbouwplan worden steeds duidelijker. Hij
gaf aan dat de gemeente een nieuw “behoefte onderzoek” wil doen omdat het
vorige onderzoek alweer enige jaren oud is. Het is goed om te weten hoe de
buurtbewoner het nu ziet wat zijn of haar behoefte is en of dit klopt met het
beeld wat de gemeente heeft.
De gemeente heeft ambitieuze plannen en hoopt voor maart
2018 (verkiezingen) een stedenbouwkundig plan klaar te hebben. Zij hebben de
hoop om eind 2019 te beginnen met bouwen. De bedoeling is dat er elke maand een
nieuwsbrief komt aan alle bewoners.
Jan Molhoek gaf vervolgens een presentatie over de overlast
van het (sluip)verkeer in Herfte en het buitengebied van Wijthmen. Het gaat met
name om de Kuijerhuislaan, Herfterlaan, Oude Dalfserweg, Hooiweg, Eierweg,
Erfgenamenweg. Uit tellingen is gebleken dat er rond de 3000 a 3500 auto’s per dag
over de smalle buitenwegen komen. Een enorm aantal. Die drukte is eigenlijk
alleen in de morgen en de avond. Een aantal weken geleden is opnieuw een meting
gedaan om te kijken of het verkeer ook toeneemt in verband met de “kettingkast”
methode van Rijkswaterstaat op de N35. Destijds is gebleken dat 20% te hard
rijdt maar in die metingen zitten ook fietsers welke lekker hard doorfietsen.
Dus het feitelijk aantal dat te hard rijdt ligt veel hoger. Er werden even kort
een paar ideeën de zaal rondgeschoten als een verkeerszone instellen of
wegversmallingen. Belangrijk is natuurlijk dat wij in een buitengebied wonen
waar ook de agrariërs de wegen moeten kunnen blijven gebruiken. Besloten werd
om met een kleine groep hierover verder te praten maar heeft u ideeën? ze zijn
van harte welkom! Er kwam reactie uit de zaal dat ouders liever de kinderen
brengen met de auto in verband met de verkeersveiligheid en dat dit probleem
inmiddels al jaren zich voortsleept zonder dat er concrete maatregelen genomen
worden, met alle gevaar van dien.
Presentatie Jan Molhoek:
Presentatie Jan Molhoek:
Tenslotte de
afkoopsom en een eventuele verlegging van de Kroesenallee. Er is
3 miljoen euro
beschikbaar waarvoor 1.5 miljoen bestemd is voor onderhoud en beheer. De andere
1.5 zal dan voor herinrichting gebruikt gaan worden. Als er sprake zou komen van een verlegging
van de Kroesenallee dat zou dit een raadbesluit gaan worden voor de gemeente
Zwolle en gaat dan zeker enige jaren duren. Voor de herinrichting geldt ook,
geef suggesties of argumenten door om onderdelen aan te passen. Ook hier zou
het goed zijn om werkgroepen in te gaan stellen voor de diverse voorstellen
welke de gemeente doet. Op het moment van schrijven van dit kleine verslag had
ik helaas de stukken nog niet binnen van de gemeente welke u meer inzicht
zullen geven. Maar wordt ongetwijfeld vervolgd…..
Onze wijkagent gaf aan het eind van de avond
nog aan dat het aantal woninginbraken weer toeneemt. Wees dus alert en ook
belangrijk, schroom niet om het alarmnummer 112 hiervoor te bellen. Het mobiele
nummer van de wijkagent is inmiddels toegevoegd aan de buurt whatsapp groepen
voor Wijthmen en Herfte.
Namens de redactie wensen wij u mooie feestdagen toe en een
heel goed 2018!
Marianne ten Klooster
Geen opmerkingen:
Een reactie posten