|
|
Locatie: Kulturhus
Samensteller: Herma
Edelijn/Hanneke Valkeman
Aanwezig: Ongeveer 100 personen
Voorafgaand van 18.45 – 19.45
uur: inloop over de aanpak en planning van de voorgenomen verfijning van het
bestemmingsplan Wijthmenerplas.
Medewerkers van de gemeente zijn
aanwezig om vragen hierover te beantwoorden en aandachtspunten te verzamelen.
Start wijkplatform 20.00 uur.
1.
Opening
Eko
Huisman, voorzitter Plaatselijk Belang, opent de vergadering en heet iedereen
welkom.
Inleider
agendapunt 4, Dorpsplan fase I: wijkwethouder Ed Anker
Inleider
agendapunt 5, Sluipverkeer in het buitengebied: bewoner dhr. Jan Molhoek
Inleider
agendapunt 6, Inzet afkoopsom N 35 in relatie tot het Dorpsplan: Willem Bosch
Afmelding
wegens ziekte is ontvangen van dhr. Janco Cnossen.
Ook niet aanwezig is
wijkbeheerder Ben Scherluit. Hij heeft de gemeente verlaten en een opvolger is
nog niet benoemd. Vragen over het beheer van de openbare ruimte kunnen na
afloop van het wijkplatform gemeld worden bij wijkmanager Hanneke Valkeman. Meldingen
kunnen ook buiten het wijkplatform worden doorgegeven via www.meldingen.nl/zwolle of via 14038.
Aanwezig
zijn:
·
namens de politie – team Oost: Joost Wareman
(wijkagent) en Bert Jansen (taakveld Verkeer);
·
namens de
gemeente Zwolle, naast de wijkwethouder en de wijkmanager, projectmanager
Aldert Koop (betrokken bij locatie I van het dorpsplan en bij verfijning
bestemmingsplan Wijthmenerplas) en Willem Bosch en Arjen Vedder (beiden
betrokken bij agendapunt 4 (afkoopsom N 35).
2. Verantwoording Plaatselijk Belang
De
secretaris van Plaatselijk Belang doet verslag van de activiteiten van het
afgelopen jaar van Plaatselijk Belang. Vervolgens legt de penningmeester verantwoording
af m.b.t. de financiën. De
verantwoording wordt door de aanwezigen goedgekeurd.
Er
worden 2 leden voor de nieuwe kascontrolecommissie gekozen.
3. Mededelingen:
·
Kwaliteit onderhoud fietspad Valkenburgweg: het onverharde
gedeelte inclusief fietspad, staat voor 2018 op de planning voor groot
onderhoud. Hierbij wordt het huidige fietspad vervangen door een bredere
asfaltweg.
·
Toegangshekjes Wijthmenerplas: zij zouden niet ‘buggy’-vriendelijk
zijn. Dit is door ziekte en vertrek van de wijkbeheerder niet opgepakt.
Recentelijk is contact gelegd tussen de beheerder van de plas en de vragensteller.
·
Bouw fietsbrug: In de nachten van 12 t/m 15 december worden de
betonnen dekken op de fietsbrug gehesen. Mensen die geïnteresseerd zijn, zijn
welkom om te komen kijken. Hiervoor zijn speciale plekken aangewezen. Het
verzoek is wel op de fiets te komen!
4. Dorpsplan
locatie I :
Wijkwethouder Ed Anker
geeft de stand van zaken:
Er is goed nieuws te
melden.
Er wordt al jaren
gesproken over fase I van het Dorpsplan Wijthmen. Nadat Driezorg in 2015 besloot om
niet verder te gaan met dit project, is, samen met Stichting Ouderenzorg
Wijthmen (SOW), gezocht naar een andere partij voor het ontwikkelen van het
Dorpsplan. In het overleg van gisteren (28-11-2017) zijn partijen het met
elkaar eens geworden. Mondeling is de intentie uitgesproken dat deze nieuwe
partij het plan gaat realiseren. De mondelinge toezegging wordt binnen enkele
weken vastgelegd in een Intentieovereenkomst. Daarna gaat de ontwikkelaar de
plannen verder uitwerken.
Onder andere wordt een onderzoek gedaan naar de woningbehoefte in Wijthmen.
De wethouder roept de bewoners op om hieraan medewerking te verlenen.
Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek wordt een stedenbouwkundig
plan opgesteld, dat de wethouder graag wil bespreken met de Wijthmeners.
Uiteindelijk wordt op basis van het stedenbouwkundig plan en de daarop
gebaseerde berekeningen ten behoeve van de financiële haalbaarheid door de
gemeenteraad een besluit genomen. De wethouder streeft er naar om dit nog vóór
de gemeenteraadsverkiezingen (maart 2018) te realiseren.
Na het raadsbesluit wordt de bestemmingplanprocedure gestart. Dit neemt
ook nog wel een klein jaar in beslag.
De wethouder zegt toe dat de bewoners van Wijthmen regelmatig via een
nieuwsbrief op de hoogte worden gehouden.
Deze uiteenzetting van de wethouder wordt met applaus ontvangen.
Namens Plaatselijk Belang en St. Ouderenzorg Wijthmen ook dank aan de
wethouder dat het plan is “vlotgetrokken”.
Vragen
en opmerkingen van bewoners:
Vraag:
Is er al overeenstemming met de
eigenaren van de grond, die de gemeente wil aankopen voor het realiseren van
het dorpsplan?
Antwoord:
Wijkmanager
Hanneke Valkeman geeft aan dat met
alle betrokkenen is gesproken.
Vraag:
Is ook gesproken over het probleem van
stankoverlast?
Antwoord:
Hierover is
men ook in gesprek.
Vraag:
Als er een nieuw stedenbouwkundig
plan komt, komen er dan ook seniorenwoningen?
Antwoord:
Wethouder Anker antwoordt dat er
uitgegaan wordt van seniorenwoningen vooral om doorstroming van bewoners uit
Wijthmen te bevorderen. Daarnaast zou het voor Wijthmen goed zijn als er ook ruimte
is voor gezinnen van buiten en starterswoningen. Welke woningen er worden gebouwd
zal mede afhangen van de uitkomsten van het behoefte-onderzoek.
Vraag:
Kan het bestaande Dorpsplan Wijthmen
niet gebruikt worden?
Antwoord:
Dat plan is een aantal jaren geleden
opgesteld. Inmiddels is de woningmarkt veranderd. Het bestaande Dorpsplan wordt
wel als basis gebruikt, maar geactualiseerd onder andere met de uitkomsten van
het behoefte-onderzoek.
Vraag:
Is er ook ruimte voor particulier
opdrachtgeverschap?
Antwoord:
Dat moet nog worden uitgezocht. .
Vraag:
Het wordt geen “Krasse Knarrenhof”,
toch?
Antwoord:
De wethouder merkt op dat
initiatieven zoals Krasse Knarrenhof momenteel veel in het nieuws komen. Een
dergelijke woonvorm was voor Wijthmen niet gepland. Maar als uit het
behoeftenonderzoek blijkt dat daaraan wel behoefte is, kan dat worden
onderzocht.
Vraag:
Hoeveel zorg wordt er aangeboden in
het plan?
Antwoord:
De zorgpartij die in de eerste
plannen was betrokken, heeft zich teruggetrokken. Er moet worden uitgezocht hoe
woningen met een goede zorgaanbieding te realiseren zijn.
5. Het sluipverkeer in het buitengebied van
Herfte en Wijthmen.
Ondanks
een aantal maatregelen die genomen zijn om sluipverkeer tegen te gaan, wordt
door de omwonenden nog veel overlast ervaren. De heer Molhoek, bewoner van het
gebied, laat in een powerpoint-presentatie zien welke ervaringen hij en
medebewoners hebben met het sluipverkeer in het buitengebied.
Wijkmanager
Hanneke Valkeman stelt voor om een werkgroepje van bewoners te formeren, die in
gesprek gaat met de gemeente en met de politie over de gesignaleerde knelpunten
en mogelijke oplossingen.
Vragen
en opmerkingen van bewoners, die meegenomen kunnen worden in deze werkgroep:
Opmerking: De
ervaring leert dat een verbodsbord, zoals bijvoorbeeld in de Kanaalweg, niet
werkt.
Antwoord:.
Bert Janssen, Politie (taakveld Verkeer), beaamt
dat het lastig is om maatregelen te treffen. Hij stelt dat handhaving erg
belangrijk is. Hij is daar regelmatig aanwezig.
Opmerking: Verkeer remmende maatregelen zijn voor
landbouwverkeer erg hinderlijk.
Opmerking: Parkeren door bezoekers van de Wijthmenerplas (op
het wegstukje waar 30 km-zone over gaat in 60 km-zone) levert problemen op. De
doorgang wordt geblokkeerd. Er staan parkeerverbodsborden, maar die worden
genegeerd. Klachten bij politie en gemeente hebben geen oplossing geboden.
Antwoord:.
De wijkmanager stelt voor om dit knelpunt ook
mee te nemen in de te vormen werkgroep.
Bert
Janssen ligt toe dat in meer gemeenten in het kader van project Duurzaam Veilig
over deze problematiek wordt nagedacht. In Wijthmen zijn er altijd al wel
signalen geweest over (hardrijdend) sluipverkeer maar de laatste jaren zijn ze
wel toegenomen, mede door het dichtslibben van de N35 en de Ceintuurbaan. Ook
de vele (hardrijdende) busjes met leerlingen voor de Ambelt spelen een grote
rol. Bert constateert dat direct na de instelling van de zogenoemde
“kettingkast” het sluipverkeer op de parallelweg was toegenomen maar dat het
inmiddels veel minder is.
Toch
is in deze omgeving de laatste jaren geen letsel geregistreerd dat veroorzaakt
werd door sluipverkeer. Het recente dodelijk ongeluk op de Kuijerhuislaan was
niet het gevolg van sluipverkeer, zo benadrukt Bert Jansen.
Reactie van bewoners: Er is weliswaar nog geen letsel te betreuren, maar als
fietser of voetganger op de Herfterlaan heeft men een onveilig gevoel.
Antwoord: Bert Janssen laat weten dat hierover binnenkort samen
met de gemeente weer gesproken wordt met de Ambelt.
Opmerking:
Veel ouders
brengen de kinderen met de auto naar school, omdat het te gevaarlijk is om te
fietsen.
Antwoord:
Bert Janssen hoopt dat zodra de reconstructie
klaar is, er veel minder verkeer van en naar Dalfsen door de Herfterlaan gaat.
Vraag: Als dat nog een jaar duurt, dan graag een waarschuwingsbord ‘Gevaarlijke
Kruising’ bij de Eierweg.
Antwoord:
Bert Janssen stelt voor om het deel t/m
Kuijerhuislaan mee te nemen in de onderzoeken en te bespreken met de te vormen
werkgroep.
Aanvulling: Graag Valkenburgweg en sluipverkeer uit Dalfsen
(Marshoek-Hooiweg-Oude Dalfserweg) meenemen in onderzoeken en werkgroep.
En
meenemen of er bij het bruggetje van het Erfgenamenbos een paaltje kan worden
geplaatst, om sluipverkeer daar tegen te gaan.
Afgesproken
wordt dat bewoners die willen meedenken over oplossingen zich aanmelden voor de
werkgroep bij Jan Molhoek.
6. Inzet afkoopsom N35 in relatie tot het Dorpsplan
Na de aanpassing van de
N35 komt de ‘oude’ Heinoseweg vanuit Rijkswaterstaat over naar de gemeente
Zwolle. De herinrichting en het beheer van die weg
komen voor rekening van de gemeente die daarvoor een afkoopsom ontvangt. Vraag
is nu hoe deze middelen zo slim mogelijk in te zetten.
Dhr. Willem
Bosch, verkeersadviseur van de gemeente Zwolle, geeft een toelichting op de mogelijke
varianten (zie bijlage).
De
uiteindelijke beslissing ligt bij de gemeenteraad van Zwolle. Maar ook inbreng
vanuit Wijthmen e.o. is van belang.
Vooruitlopend
op deze bijeenkomst is dit punt ook al besproken met de Wijthmense
Ontwikkelings Maatschappij (een samenwerkingverband van Plaatselijk Belang, St.
Ouderenzorg Wijthmen en gemeente, verantwoordelijk voor het bewaken van de
voortgang, de coördinatie en de communicatie rondom het dorpsplan).
De WOM ziet
dit als een grote kans voor Wijthmen. Voor hen speelt ook het dorpsplan een
belangrijke rol. Zij willen daarom graag inzetten op verlegging van de Kroesenallee
met vooralsnog een sobere herinrichting van de Oude Heinoseweg.
De
argumenten daarvoor:
• Doet
recht aan de langere termijn/toekomstbestendigheid van het dorp: dorpsstraat
kan dorpsstraat worden (anders nog veel doorgaand verkeer), van 50 km naar 30
km weg;
• Draagt
bij aan vermindering van sluipverkeer door snellere aansluiting Kroesenallee op
de N 35.
Vraag van wijkmanager Hanneke Valkeman:
1. Kunt u zich als bewoner vinden in de
lijn om de middelen ook te besteden aan de verlegging van de Kroesenallee.
2. Wat zijn
zwaarwegende argumenten voor eventueel een andere bestemming.
Enkele reacties:
-
Landbouwverkeer
op de parallelweg: is het mogelijk om samen met bewoners te zoeken naar een
alternatief voor landbouwverkeer, dat nu nog dóór het dorp (parallelweg)
rijdt.?
De
gemeente wil in overleg met bewoners onderzoeken wat mogelijk is
-
De parallelweg
gaat door tot aan de Wijthmenerplas. Verderop is dat traject veel gevaarlijker.
Kan dat ook worden meegenomen?
Antwoord: Het gedeelte tussen de Zeisweg en de Wijthmenerplas is en blijft nog eigendom
van Rijkswaterstaat en wordt dus
niet meegenomen in het plan.
De
gemeente is wel in gesprek met Rijkswaterstaat over de overname van dit stuk parallelweg tot aan de Wijthmenerplas.
-
Wat betekenen
deze varianten voor de busverbinding van Wijthmen?
Er
is een onderzoek gedaan door de vervoerders: er blijken amper reizigers in of
uit te stappen.
In
de uitwerking van de plannen kan dit meegenomen worden.
-
Waarom is er geen
straatverlichting op de parallelweg aan de zuidwestzijde?
Het
gemeentelijk beleid stelt dat op erfontsluitings-wegen in het buitengebied geen
straatverlichting wordt aangelegd.
-
Er is
teleurstelling over de geringe animo voor een extra fiets/voetgangersbrug naar
Soeslo. Er is een enquête gehouden, waarop 25 huishoudens hebben gereageerd, waarvan
de meesten aangeven 1 of 2 keer per week gebruik te willen maken van zo’n
voorziening.
Als
alternatief mag men fietsend of lopend over de nieuwe fietsbrug.
-
De tijdelijke
uitrit naar Wijthmen vanuit Zwolle is onverlicht.
De gemeente vraagt aandacht hiervoor bij Heijmans.
-
Momenteel zijn
bewoners aan de Heinoseweg moeilijk te vinden door bezorgers. Hoe is dit na de herinrichting
geregeld? Komt er een nieuwe huisnummering? Kan er in deze tijdelijke situatie
een verwijzing komen?
De
wijkmanager stelt voor deze vraag schriftelijk of via de mail aan haar te
stellen. Zij zorgt dat deze vraag bij de juiste collega terecht komt.
Conclusie:
De
bewoners geven aan het lastig te vinden direct een reactie te moeten geven. De
gemeente zorgt voor verspreiding van de getoonde varianten, en gaat uit van de
lijn om de middelen ook te besteden aan de verlegging van de Kroesenallee. Argumenten
om voor een andere variant te kiezen kunnen schriftelijk worden aangegeven Hiervoor
zal een brief met reactiemogelijkheid huis-aan-huis worden verspreid. Ook zal
in De Elshofbode hiervoor aandacht worden gevraagd.
De
reacties wordt meegenomen in het voorstel voor besluitvorming door de
gemeenteraad.
Na
de besluitvorming worden de plannen uitgewerkt in overleg met een delegatie van
bewoners.
7. Rondvraag en sluiting.
De Wijkagent vraagt aandacht voor het toenemende aantal woninginbraken. Als
iemand iets verdachts ziet, graag 112 bellen, zodat de politie er zo snel mogelijk
ter plaatse kan zijn.
De voorzitter sluit de
vergadering om 21.30 uur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten