In de rubriek waar de trekker-liefhebbers elkaar depen (‘trekkerband’) doorgeven en waarbij ze beschrijven waar de band met de oude trekker vandaan komt. Anton Pot heeft heeft de trekkerband doorgerold gekregen van Wim Selles deze keer.
Anton heeft niet één trekker maar maar liefst vier trekkers! Een liefhebber kun je wel stellen met bovendien 4 rechterhanden. (dat mag ook wel). In zijn garage (oude smederij) kan hij naar hartenlust sleutelen.
Maar wat zijn de feiten over twee van zijn trekkers, namelijk de Allgaier? We hebben het dan over het type R22 uit 1950 en de A24 uit 1952.
In het jaar 1906 werd Allgaier Werke
Gmbh opgericht door Georg Allgaier
in Hattenhofen, in de buurt van Stuttgart.Hij produceerde eenvoudige snij- en stansgereedschappen. In 1918 ging het bedrijf naar Uhingen, zeven km verderop.
De eerste grotere opdracht
van grootschalige carrosseriepanelen
ging naar Frankrijk en België in 1928. In 1929 begon Allgaier persmachines te produceren voor de auto-industrie. 1933-1945 produceerde het bedrijf vlakke delen en windmolens, maar ook bommen. Gedurende vele jaren was Ulrich W. Hütter het hoofd van de bouw. Hier ging naast de bombardementen, de oorlog niet voorbij. Een sovjetmedewerker, onderluitenant Stepan werd opgehangen op 27. Oktober 1943 door de Gestapo.
Georg Allgaier stierf in 1946. Zijn erfgenamen hielden het bedrijf draaiende, en in dit jaar bracht het bedrijf de eerste tractor, model R 18, op de markt. In 1955 werd de productie van motoren en tractoren verkocht aan Porsche-Diesel Motorenbau GmbH.
Na de Tweede Wereldoorlog mochten in Duitsland enkel de bedrijven die voor de oorlog tractoren bouwden, dit voortzetten. Porsche bouwde geen tractoren voor de oorlog en mocht dus niet beginnen met productie, maar Porsche had een uniek, modern ontwerp waarover hij licentie afspraken maakte met het Duitse bedrijf Allgaier GmbH. In 1953 uitbreiding van de productie met de 12,22,33,44 pk tractoren, productie van watergekoelde motoren en het groen spuiten van de porsche-allgaier tractoren.
1956 Erwin Allgaier verkoopt zijn deel voor 28 miljoen DM, aan PorscheDiesel-Motorenbau GmbH
Allgaier gaat zich weer specialiseren in de werktuigenbouw.
Allgaier gaat zich weer specialiseren in de werktuigenbouw.
Anno 2017 heeft het inmiddels zeer moderne bedrijf 1748 medewerkers en een omzet van 445 miljoen euro met verschillende vestigingen over de hele wereld.
De Allgaiers zijn bijzondere trekkers om te zien, door de eenvoud maakt macht zeg maar.
De R22 van Anton Pot is van 1950 en heeft 22 pk en 1 cilinder en de A24 uit 1952 heeft 24 pk’s en 1 cilinder.
Zijn er grasbaan races met zeer snelle zitmaaiers, dan neemt Anton gewoon de Puck- caravan achter de trekker mee.
Beide trekkers nuttigen Diesel. De R22 heeft Anton al sinds 2008 en is destijds gekocht van Bennie Wijers uit Groessen. Toen moest er nog wel het een en ander aan gebeuren, nieuwe banden, onderhoudsbeurt, versnellingsbak en de remmen. Maar gevolg is dat de trekker nu in uitstekende staat is en er niets meer aan hoeft te gebeuren.
Anton loopt toch wel helemaal warm voor het geluid van deze trekkers en dan de vorm niet te vergeten. Wanneer de trekker warm is dan damt de trekker aan de bovenzijde omdat het een verdamper is.
Toch maar even nagevraagd aan Anton wat nu eigenlijk een verdamper is. De onderstaande tekening geeft heel veel duidelijkheid.
Allgaier verdamper:
Zo krijgen wij als lezer ook weer een portie extra technische kennis.
Anton rijdt er menig toer rit mee en ploegt bovendien het maisland van de gebroeders Diepman er elk jaar mee om. Wat hij overigens ook doet met de andere Allgaier, de A24. Deze kocht hij van Bennie Nijboer uit Wijthmen. Deze trekker was in een goede staat.
Anton heeft hem schoongemaakt en opnieuw afgesteld. Het enige wat nog wel nodig is dat er een lager in het motorblok moet worden vervangen. Een beste klus. Maar ook deze trekker ziet er mooi uit en loopt prachtig. Ondanks het feit dat de lager vervangen moet worden loopt de trekker als een tierelier. En ja de Allgaier is toch wel Anton zijn ultieme trekker!
En als pa Pot zin heeft dan rijdt ook hij veel ermee op de tour tochten.
Herman Pot op de R22
De liefde voor de trekkers zit trouwens wel in de familie want naast zus Tonnie, rijdt ook moeders wel de trekker.
Joke Pot op de A24
Ik zeg prachtige hobby!
In de volgende aflevering komen de “Lanzen” van Anton aan bod.
Bedankt Anton alvast voor je bijdrage.
Marianne ten Klooster
Geen opmerkingen:
Een reactie posten