WachtKracht in Zwolle, initiatief van WerV (Dimence Groep), Prisma Psychologie en PsyQ, wordt twee jaar gezamenlijk gefinancierd door de gemeente Zwolle en SAG, een innovatiestichting van Zilveren Kruis. Mensen die wachten op een ggz-behandeling krijgen bij WachtKracht de mogelijkheid om alvast in gesprek te gaan met een cliëntondersteuner vanuit het sociaalwerk. Samen pakken zij dagelijkse problemen aan zoals in de financiën of als het gaat om eenzaamheid. Door zo een brug te slaan tussen zorg en samenleving tijdens de wachttijd voor behandeling blijkt dat verergering van de problematiek voorkomen wordt.
Unieke financiering
Initiatiefnemers van WerV, Prisma Psychologie en PsyQ begonnen
allen individueel aan plannen om iets aan de negatieve effecten van lange wachttijden
te doen. Door hun plannen, krachten en kennis te bundelen is WachtKracht ontstaan.
WachtKracht kijkt tijdens een kennismakingsgesprek samen met mensen tegen welke
problemen zij aanlopen in het dagelijks leven. Denk hierbij aan problemen op het
gebied van financiën, wonen, sociale relaties en eenzaamheid. De gemeente
Zwolle en Zilveren Kruis willen samen met de zorgaanbieders de druk op de zorg graag
verkleinen. Zij hebben er vertrouwen in dat brug tussen de zorg en de
samenleving kan leiden tot minder aanvragen voor een ggz-behandeling. Dit
resulteerde in een unieke gezamenlijke financiering voor WachtKracht Zwolle. Met
positieve gevolgen voor de wachttijden binnen de ggz.
Kortere wachtlijsten
Door WachtKracht in te zetten vóór de intake voor
behandeling in de ggz wordt alvast gewerkt aan persoonlijk, functioneel en
maatschappelijk herstel.
Annemarie van der Kolk (manager van WerV): “We hopen
hiermee te bereiken dat mensen een meer stabiele leefsituatie ervaren gedurende
de periode op de wachtlijst. Daarnaast
verwachten we dat door de geboden ondersteuning de behandeling sneller zal
verlopen of dat iemand geholpen is met een minder zware behandeling. Dit zorgt
dan weer voor kortere wachttijden.”
De initiatiefnemers van WachtKracht zien nu al vele
positieve effecten. Wachttijden voor sommige teams worden korter, de
behandeling van cliënten kan vaak korter en mensen voelen zich erg geholpen
door dat zij hun verhaal kwijt kunnen. Mensen ervaren de tijd tot de
behandeling vaak niet meer als loze tijd.
Media aandacht
Journalist Ingrid Stijkel van de Stentor publiceerde onlangs een artikel over WachtKracht. Daarin gaf ervaringskundige Fleur Lansmeer aan, dat ze denkt dat als er in die wachtperiode aandacht voor haar sociale problemen waren geweest, zoals het rond krijgen van de financiële huishouding en het dreigende verlies van woonruimte, de behandeling korter zou zijn geweest. Klik hier voor het hele artikel
WachtKracht is niet bedoeld voor cliënten in een crisissituatie. Wanneer daarvan sprake is, moet een client contact opnemen met zijn of haar eigen huisarts of dienstdoende huisarts.
Voor vragen kunt u contact opnemen met Vivian Harmsen, communicatiemedewerker
Dimence,
06 51864906, v.harmsen@dimence.nl
Meer weten
Meer informatie over WachtKracht is te vinden op:
10022023-Prisma-Nieuwsbericht-krachtig-wachten.pdf
(prismapsychologie.nl)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten