Krantenkrimp
Wie
op de hoogte wil blijven van plaatselijk nieuws, kan tegenwoordig overal
terecht: naast traditionele kanalen als print, radio en tv zijn er tal van
online-opties, of het nu gaat om websites, apps of alerts. Ook sociale media
zijn een belangrijke nieuwsbron. In het overweldigende aanbod hebben lokale
media – een dagblad, huis-aan-huiskrant of programma van de streekomroep –
steeds meer moeite om het hoofd boven water te houden. De concurrentie neemt
toe, het abonneebestand kalft af en digitale verdienmodellen komen nauwelijks
van de grond.
Ik
vind dit een zorgelijke ontwikkeling. Vanouds vangen lokale media het geluid
van de straat op; ze zorgen voor binding en betrokkenheid en houden
plaatselijke politici scherp. Journalistiek op streek-, stads- of dorpsniveau
is een ‘merit good’: een activiteit die maatschappelijke waarde heeft en daarom
overheidsbekostiging rechtvaardigt. Dankzij onpartijdig nieuws kunnen inwoners
zich zelfstandig een oordeel vormen over de plek waar ze een groot deel van hun
dagelijks leven doorbrengen. En dat is nodig om het belangrijkste politieke
ambt – dat van kiesgerechtigd burger – uit te kunnen oefenen. In studies is
zelfs een verband aangetoond tussen het afkalvende lokale media-aanbod en de
democratie. Zo leidde in Zwitserland het opgaan van lokale kranten in een
overkoepelende regionale krant tot een lagere opkomst bij de
gemeenteraadsverkiezingen. De betreffende onderzoekers noemden de
‘krantenkrimp’ zelfs ‘een bedreiging van de lokale democratie’.
Wat
valt hiertegen te doen? Nog meer inzetten op digitaal? Ik geloof daar niet in.
Wie zich slechts op onlinekanalen richt, sluit groepen uit die niet digitaal
vaardig zijn maar juist veel waarde hechten aan ‘het nieuws van hier’, zoals
ouderen die gewend zijn aan de papieren krant. Gelukkig zijn er ook
mediapartijen die laten zien dat nieuwsvoorziening via traditionele kanalen op
fijnmazig geografisch niveau nog steeds mogelijk is. Neem de weekbladen van
Achterhoek Nieuws die huis-aan-huis worden verspreid. Dankzij
advertentie-inkomsten uit de buurt – van reclames tot overlijdensberichten –
kan de krant zich bedruipen. Of neem de Hofstreek Omroep die door slimme
fondsenwerving over een mobiele studio beschikt waarmee vrijwilligers live
uitzendingen op locatie verzorgen.
En laten we vooral de met veel liefde gemaakte dorpsbladen niet vergeten. Pak de Elshofbode (Wijthmen) of ’t Klokhoes (Beuningen) er maar eens bij. Ze verschijnen vaak nog in print met advertenties van de lokale middenstand. Behalve ‘need to knows’, zoals de dorpskalender, sportverslagen en kerknieuws staan er ‘nice to knows’ in. Denk aan een jubileum, reisverslag of kookrubriek van een dorpsgenoot. De dorpsbladen geven een goede indruk van wat er lokaal leeft en worden steevast goed gelezen. En het leuke is dat ze vaak ook als PDF op het web verschijnen – waarbij er uiteraard niets gaat boven de papieren editie die door vrijwilligers huis-aan-huis wordt bezorgd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten