zondag 29 januari 2017

Terug in de tijd, met oude geschiedeniskaart, onze Marken



Deze keer terug in de tijd met een prachtige oude kaart van ons woongebied uit ongeveer 1920 – 1930 met daarop de diverse marken.




Men neemt over het algemeen aan dat de marken rond 1300 zijn ontstaan.



De marke, ook markegenootschap of boermarke genaamd, is een middeleeuws collectief van grotere boeren die gezamenlijk het beheer en gebruik van hun gemeenschappelijke gronden regelden. Het woord 'marke' (letterlijk grens of scheiding) wordt ook gebruikt om het gebied mee aan te geven dat bij een dorp hoort.



Een belangrijk probleem van de marke was de zogenaamde tragedie van de meent (gemeenschappelijk stuk weidegrond): elke boer zal proberen zijn eigen voordeel te maximaliseren, hetgeen uiteindelijk ten koste gaat van het geheel. Een ander nadeel was dat door de overerving van rechten deze binnen een kleine groep boeren bleef. Voor keuterboeren en landarbeiders was het onmogelijk een volwaardig bedrijf op te zetten, omdat hiervoor het gebruik van de gemene gronden en met name de mest van de potstallen noodzakelijk was.



Van boermarke naar gemeente.

In 1811, in de Franse Tijd, wordt Nederland verdeeld in gemeentes. De boermarken worden  overgenomen door het bestuur van burgemeester en wethouders van de gemeente. Koning Willem I vindt het lastig dat er gemeenschappelijk bezit is en stimuleert daarom de verdeling ervan. Tussen 1834 en 1870 worden alle gemeenschappelijke gronden verdeeld onder de eigenerfde boeren. De boermarke heeft geen bestuurlijke macht meer, maar krijgt een andere taak.



De marke Zalné, Wijthmen en Herfte worden al in 1612 – 1880 genoemd.

Of een berichtje / twistgeding uit 1599 (!); De provisoren (voogden) van het klooster Bethlehem tegen de gezamenlijke erfgenamen van de marke Zalne over het bezit van enige landerijen in het Gagel.



En als wij wat inzoomen op de kaart is mooi te zien hoe de diverse marken destijds liepen. Met de havezaten en kastelen als Rechteren, Arendshorst, 't Laar, Eerde, Hof te Daarle of Laarman.



  
Met natuurlijk de hartelijke dank aan onze bron, het Historisch Centrum Overijssel.

                                                                                                                           Marianne ten Klooster


De Redhorse company is onderweg, hier kunt u ze volgen

Daar gaan we weer! op weg naar een paar zinvolle projecten.  

Indien u wilt kunt u ons volgen via ; www.skippi.waarbenjij.nu , op deze site kunt u zich aanmelden voor de mailinglijst, dan krijgt u automatisch bericht als er iets geplaatst is.
En volgen kan ook nog via onze FB-pagina 

Chr. Vrouwengroep Wijthmen

15.februari  
Jaarvergadering met jaarverslagen en ontspanning, met eigen leden.
15. maart 

GEEN    16    Modeshow, ge-showt door 5  eigen leden
       "Zwaantje de Vries" over haar kledinglijn.





  secretaresse Judith Knol van de vrouwengroep.

Bibliotheekvoorziening Wijthmen


Zoals wellicht bij u bekend heeft Wijthmen een mooie bibliotheekvoorziening in
Basisschool de Kubus. Naast een schoolbibliotheek voor de kinderen is het mogelijk om via internet boeken te reserveren via www.stadkamer.nl, voor zowel kinderen als volwassenen, welke vervolgens kunnen worden opgehaald bij De Kubus. Ook is er een buurtbieb, waar een mooie collectie boeken aanwezig is en waar een ieder gratis boeken kan lenen, zonder maximale uitleentermijn. 

We zijn vorig jaar begonnen met een pilot voor het afgiftepunt van Stadkamer (voorheen Bibliotheek Zwolle) en deze proefperiode loopt ten einde.  Zoals het nu lijkt, stopt de voorziening per 1 april a.s., maar wij willen graag het afgiftepunt ook na 1 april voor Wijthmen behouden, zodat u boeken, dvd’s, cd’s e.d. kunt blijven reserveren en deze in De Kubus kunt afhalen. Er wordt echter tot op heden te weinig gebruik van gemaakt om het rendabel te krijgen. Daarom willen we de behoefte aan deze voorziening in kaart brengen, en daarvoor hebben we uw hulp nodig.
We willen u vragen om onderstaande vragen te beantwoorden (ook wanneer u geen behoefte heeft aan het afgiftepunt) en deze voor 1 maart in te leveren bij Silvia Meijer, Eierweg 9  of per mail via silvia.en.william@hetnet.nl

   1.       Leest u wel eens een boek?
     ⃝    dagelijks/ wekelijks                ⃝    af en toe                    ⃝   vrijwel nooit

   2.     Bent u lid van Stadkamer (Bibliotheek Zwolle)?                              
         ⃝    ja                                     ⃝    nee

   3.       Kent u de bibliotheekvoorziening in De Kubus?                              
         ⃝    ja                                     ⃝    nee

   4.       Zo ja, heeft u hier wel eens gebruik van gemaakt?
        Afgiftepunt Stadkamer                                                                         
        ⃝   ja                                      ⃝   nee
        Buurtbibliotheek                                                                          
        ⃝    ja                                     ⃝   nee

   5.      Verwacht u hier in de toekomst gebruik van te maken?
              
                 ja                                    ⃝     nee

Kunt u uw antwoord nader toelichten?
(voor ons is het erg belangrijk om te weten wat uw redenen hiervoor zijn)
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

     6.       Heeft u opmerkingen, vragen of ideeën voor ons met betrekking tot bovenstaande? We horen het graag! Ook wanneer u b.v. hulp zou willen ontvangen met het reserveren van boeken of nadere uitleg wilt over de mogelijkheden. Als u wilt dat we hierover met u contacten, dan graag uw naam en telefoonnummer noteren.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________

Uit de bestuurskamer van de voetbal



Inmiddels zit de maand januari er alweer bijna op. De festiviteiten zijn allemaal
achter de rug. De nieuwjaarsreceptie werd goed bezocht. Helaas werd door het plotselinge winterweer het onderling toernooi dat vooraf aan de nieuwjaarsreceptie gehouden zou worden afgelast. De volgende keer beter en 3 R’s bedankt voor de inspanningen die jullie hiervoor gepleegd hebben.
 

Ook de Fakkert Diervoeders Wijthmenerplasloop was weer een succes. Totaal waren er 231 deelnemers. Wel wat minder dan het vorig jaar, maar genoeg om de loop tot een succes te maken. De uitslagen en foto’s zijn te bewonderen op www.Wijthmenerplasloop.nl, Sportief Zwolle en www.Wijthmen.nl
René Brinkhof, Henk van de Berg en René Poppe en alle vrijwilligers (en dat zijn er heel wat) weer bedankt voor de organisatie en de begeleiding op en rond het parcours. Ook de hoofdsponsors, Fakkert Diervoeders en Lakeside Cablepark, bedankt voor jullie ondersteuning. Overigens ook alle andere sponsoren worden uiteraard bedankt voor de ondersteuning.

Het kunstgras en de rubberkorrels. Zoals wij al verwachtten blijkt uit het onderzoek van het RIVM dat er geen gevaar is. Het rapport van het RIVM is inmiddels gepubliceerd. Naast het rapport van het RIVM is ons kunstgrasveld ook nog beoordeeld door SGS INTRON B.V. Hiervan is een rapport beschikbaar. Ook dit rapport geeft aan dat er geen risico voor de gezondheid is. Voor belangstellenden is dit rapport bij mij opvraagbaar.

Bezuinigingen gemeente. Wij zijn inmiddels in overleg met de gemeente. Vorige keer berichte ik dat we begin december een overleg hadden. Dit is echter uitgesteld tot 25 januari. Wordt vervolgd en we houden jullie op de hoogte.

Zoals jullie misschien uit de media al hebben vernomen gaat het pupillenvoetbal veranderen. Het amateurvoetbal start vanaf het seizoen 2017/’18 met nieuwe wedstrijdvormen voor pupillenvoetballers. Kinderen van 7 en 8 jaar gaan wedstrijden spelen op kleinere veldjes in kleinere teams, waardoor ze vaker aan de bal komen, meer dribbelen, schieten, samenspelen en scoren. Dit draagt bij aan het spelplezier en de ontwikkeling van ieder kind op elk niveau.
De nieuwe wedstrijdvormen worden in twee jaar, stapsgewijs ingevoerd. In de vernieuwde opzet voetballen vanaf het seizoen 2017/’18 pupillen onder 8 en onder 9 jaar, op een kwart voetbalveld partijtjes van 6-tegen-6. Spelen op een kleiner veld sluit beter aan op de belevingswereld van kinderen van deze leeftijd. Ingooien wordt dribbelen en de rol van scheidsrechters wordt ingevuld door spelbegeleiders, om het spel voor kinderen in goede banen te leiden. In het huidige seizoen spelen deze leeftijdscategorieën nog 7-tegen-7 op een half veld.

In het seizoen 2018/'19 starten de teams van onder 10, onder 11 en onder 12 jaar met de nieuwe wedstrijdvormen. Door dit overgangsjaar krijgen verenigingen en voetballers de ruimte de nieuwe opzet te leren kennen en gedegen in te voeren.

De kleinste voetballers –onder 6 en onder 7 jaar- blijven onderling, kleine partijtjes spelen. Het advies is kinderen onder de zes jaar 2-tegen-2 te laten spelen, en onder zeven jaar 4-tegen-4. Kennismaken met het spelen van voetbal en spelplezier staan hier centraal.
Er wordt een interactief magazine gelanceerd rondom de nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen. Dit magazine is toegankelijk via de website www.knvb.nl/pupillenvoetbal en zal informatie (filmpjes, infographics etc.) bevatten over de nieuwe wedstrijdvormen, de begeleiding van de KNVB en over thema’s als voetbaltechnische aspecten, competitiezaken, accommodatie en sportiviteit en respect.

Hoe wij het één en ander gaan organiseren is op dit moment nog niet bekend, maar we gaan er mee bezig

Rens van Gurp, Jan Schrijver en Alfred Meiberg hebben aangegeven dat dit het laatste seizoen zal zijn als bestuurslid. We hebben dus vervanging nodig voor het bestuurslid jeugdzaken, bestuurslid seniorzaken en een bestuurslid algemene zaken. Wanneer je belangstelling hebt meld dit dan aan een bestuurslid!!!!!!!

Frans Kerkum

Oud ijzer actie 2017



AANKONDIGING

OUD IJZER ACTIE 2017

Op zaterdag 25 februari 2017 organiseert het tweede elftal
van v.v. Wijthmen een:

OUD IJZER ACTIE

Het oude ijzer waaronder ook blik, aluminium, lood en koper, wordt bij u aan huis opgehaald, maar kan ook worden gebracht bij op sportpark “De Elshof”.

Bewaar nu alvast uw oude ijzer voor zaterdag 25 februari 2017.

Ook is het mogelijk een afspraak te maken met de organisatie om bij u thuis het oude ijzer op te halen. Neem hiervoor contact op met:

Frans van Gurp, tel 06 – 30 61 27 93

Wij hopen op een succesvolle “oud ijzer actie” !!!

Locatie: Parkeerplaats sportpark “De Elshof”
Adres: Erfgenamenweg 14, 8026 PS Zwolle.

De opbrengst is bestemd voor de jeugd van v.v. Wijthmen.