woensdag 14 november 2018

Oliebollenactie Jeugdsoos Hoonhorst


Stichting Jeugdsoos Hoonhorst organiseert ook
dit jaar weer haar grote oliebollenactie en wel op 29 december a.s. 


De bestelde oliebollen worden bij u aan huis bezorgd. Met de opbrengst van deze actie kunnen diverse activiteiten van de jeugdsoos voor de jeugd van Hoonhorst/ Wijthmen worden bekostigd.
Ook proberen we telkens enkele nieuwe activiteiten te ontplooien.

Hoe kunt u deze overheerlijke oliebollen bestellen??

Hiernaast vindt u een bestelformulier. Hierop kunt u aangeven wat en hoeveel u wilt bestellen.


LET OP:
Er vindt nl. geen huis-aan-huis verkoop meer plaats
Dus wilt u deze overheerlijke oliebollen van de jeugdsoos thuis ontvangen, bestel ze dan voor 19 december a.s.  bij:

E: jeugdsooshoonhorst@gmail.com

Of briefje inleveren bij Marie-Louise Mulder, Erfgenamenweg 49 te Wijthmen

De oliebollen worden per zak van 8 stuks verkocht. De kosten zijn
5,00 per zak.

Ook dit jaar worden de oliebollen weer gebakken door brood- en banketbakker Jolink uit Wijhe
Op zaterdag 29 december zullen de bestellingen na 16.00 uur door
de jeugd bij u thuis bezorgd worden. Binnen en buiten de bebouwde kom. U kunt dan ook direct afrekenen.


Bent u op 29 december niet thuis, geef dit aan bij bijzonderheden op onderstaand bestelformulier of in de mail. U kunt dan op 29 december na 20.00 uur de bestelde oliebollen afhalen bij: Marie-Louise Mulder, Erfgenamenweg 49 te Wijthmen.
U ziet, u hoeft niet in lange rijen te staan. Als u uw oliebollen bestelt bij de Jeugdsoos, worden ze bij u thuis bezorgd.

Wij wensen u, namens de jeugd van Hoonhorst/Wijthmen, alvast smakelijk eten en danken u heel hartelijk voor uw ondersteuning.



Naam    : ____________________________________________________

Adres   : ____________________________________________________

Tel.nr.  : ____________________________________________________

Bijzonderheden: ________________________________________

Bestelling:

_______ zakken oliebollen met krenten à € 5,00        =    _________

_______ zakken oliebollen zonder krenten à € 5,00    =    _________

                                                                                       -------------------

Totaal te betalen                                                            € _________
                                                                                       ===========



IJsbaan HWZ - Wisseling voorzitterschap IJsbaan HWZ


Voorzitter Johan van der Kolk geeft na 11 jaar de voorzittershamer over aan Henk van der Kolk.
Johan  kwam in 1978 als actief  bestuurslid bij de IJsbaan HWZ. Dit is nu dus 40 jaar geleden!! Hiervoor is hij door het bestuur in het zonnetje gezet.


In 1981 werd hij secretaris,  na 26 jaar deze functie vervuld te hebben nam Johan het voorzitterschap over van Willem Frijlink.
Vanaf 2007 heeft hij deze rol zeer actief vervuld. Wie kent Johan niet, hij is het boegbeeld van de ijsbaan. Het bestuur bedankt Johan dat hij deze functie met grote inzet en enthousiasme heeft vervuld.
Johan heeft zelf te kennen gegeven dat het tijd werd om te wisselen van voorzitterschap. De rol zoals Johan die vervuld is een uitdaging om over te nemen.
In de bestuursvergadering gaf Henk van der Kolk aan dat hij deze functie wel wilde aanvaarden. De bestuursleden stemden allen hiermee in.
In de onlangs gehouden ledenvergadering is daarom Henk van der Kolk voorgedragen om rol van voorzitter over te nemen. Henk is sinds 1993 een actief bestuurslid en wil met plezier de rol van voorzitter van Johan overnemen. Johan zal binnen IJsbaan HWZ een actief bestuurslid blijven. Het bestuur bedankt Johan voor zijn grote inzet als voorzitter en is blij dat hij nog als actief bestuurslid  bij de IJsbaan betrokken blijft. Het bestuur en de aanwezige leden wensen Henk succes toe met het voorzitterschap.

Kleintje Kerst 15 dec


Alzheimer Café Zwolle: het ervaringsverhaal van Arie


Op dinsdag 20 november 2018 deelt Arie Palland zijn ervaring over het hebben van dementie.  Samen met zijn echtgenote en zijn casemanager vertelt hij hoe het is om dementie te hebben op relatief jonge leeftijd. Wat is er sinds de diagnose dementie op zijn pad gekomen en hoe gaat hij en zijn omgeving daar mee om? Het belooft een bijzondere avond te worden.

Het Alzheimer Café is in restaurant Urbana, Wipstrikkerallee 213, 8025 AH Zwolle en begint om 19 uur tot 21.00 uur. Vanaf 19.00 uur gaat de zaal open. Wij heten u van harte welkom.

Wijthmenerplasloop 2019


De groet'n van Hendrik

Hallo allemaole,
Wie bint er effen uut ewest met zien tweechies. Maor ik hebbe nog een verhaaltie uut de olde deuze.
Toen wie nog jong waar'n, wolle wie ons riebewies haal'n. Mien maoten hadden er al iene of waar'n d'r met bezig, maor ik wolle mien motorriebewies hebben! De motor hak al an eschaft veur een klein priessie. En ai noe lesse hadd'n koi 25 kilometer um oe eigen adres hen rieden umme te oefenen. Det waar'n nog iens tieden! Zo ginge wie in de weekenden naor de Tonne toe met een heel kuppeltie. En ok det weekende mosse wie daor hen en van mien va en mo mosse wie altied drek naor huus als de Tonne dichte gunk. Zo stunne wie te wachte op mekare en ien van mien maoten mos nog effen brommers kiek'n met een deerntie. Ik snappe d'r op det moment niks van, want wie waar'n allemaole op de fietse. Affijn, deur det gesodemieter kwam ik mooi te late in huus en mien va stunt mie op te wacht'n. Kwaod det e was! Ien maond huusarrest en in de weekende de koeie melk'n veur straf.
Ik hebbe nog esputtert maor det hielp niks. En teeg'n et weekende an wurre ik nog kwaod ok, ik zate miezelf een bettie op te fokk'n en hebbe mien tas epakt, kleer'n veur het weekende d'r in edaon en de motor uut de schure ehaald. Ik gunk weg! Een entie van ons huus heb ik em an etrapt en ginge op weg naor mien ome en tante in Breda.
Daor koi ok weh stapp'n en nog gezellig ok. Het gunk allemaole mooi, het motortje reed as een tierelier. Noe waar ik gien grote keer'l, ik ware maar een klein opdondertie en een bol kuppie hek altied al ehad. Noe bin ik aordig egruuit veural in de breedte, mar toen in die tied? Ik binne zo mooi an het toer'n en daor kump meneer pliesieagent mie tegemoet ried'n, dus ikke heel zelfverzekerd zonder mien riebewies, stekke de hand op! Det hak noe better niet kunn'n doen. Hij achter mie an en STOP! Ja, en daor stoi dan, wat mos det kleine keer'ltie op zo'n grote motor. De gevolgen: motor weg, veurkoom'n, enz. Iene bonke ellende, mien va nog helliger en mien mo hef de met de klompe.....disse hak verdiend!
Maor waor ak op an wolle, een jaor of 10 terugge wol ik dan toch nog mien motorriebewies haal'n. Fennigje an't foeteren, wat mui d'r met en of ik in de middellevenscrisus zat? Ik op mien leeftijd zolle verongelukken en het verkeer was veule drukker noe! Wat mut, det mut! Ik gunge an het uutzuken waor ak het beste mien rielessen kon doen. Ik kwame d'r achter det er veule mogelijkheden waar'n. En ik hadde dan ok een mooi plannegie bedacht. Ik gunge lessen bie Brunen in Deurningen, want daor koi in iene weke oe riebewies haal'n. Ik vertelde Fennigje det ik maor iens een kunstreissie mosse maken naor Ootmarsum en dan zok vief daag'n weg bliem.  Fennigje vind et maor niets en daor hak ok al een bettie op ehopt! Klodders met verve op een doek smeer'n en een mooi lulverhaal en iniens is het Kunst! De lesse bie Brunen werd op de parkeerplaatse bie Frans op de Bult egeem, de chauffeurs onder ons kent allemaole Frans op de Bult weh.
Dus op maondagmorn naor Deurningen umme half iene mos ik d'r weez'n. Ik mosse mar iens laoten zien wak konne. En det gunk prima. De biezundere verrichtingen mos ik eerst mar iens leer'n. Het gunk mooi! Woensdagmorn examen en weer wieder. In de middag toer'n deur de umgeving, ach jongens, wat genieten en wat een mooie umgeving! En in mien oor de leraar die mie vertelde waor ak op an mosse. Noe weer naor Boekelo, een klein durpie waor ai niet harder macht dan 30 kilometer per uur. Wat genieten! Ik hebbe 's nacht weer machtig fijn eslaopen bie Frans op de Bult en umme acht uur heb ik mie weer emeld an de overkante bie de rieskoele.  De andere jongen die ok met reed stund a met zien pak an klaor, noe ik nog. Wie waar'n d'r klaor veur! Eerst deur Hengelo umme d'r effen weer in te kom. Heur ik de leraar in mien oor, wacht maor effen nao de stoplichten, want die andere knaap en ik konden nog net deur het gruune licht en de leraar mos wachten. Wie staot daor zo te wachten tot hij d'r an kump en ja heur, daor vleug hij ons veurbie. Wulle d'r achteran.wie mossen nog weh ons beste doen umme hem bie te hol'n. En inziens heur ik de leraar zeg'n :" Ik zie ze niet!" Det kon ok niet want hij ree veur ons! Over de snelweg waor ai 130 magt, reed hij weh 150. Wie konden hem echt niet bie hold'n. En opiens zie ik de burden van Duutsland!
Ik denke det er ietsie niet klopt. De leraar verdween as een klein stippie Duutsland in. Ik zie nog zo zien witte buse met oranje scholders en zien oranje helm!
Wie stunden veur de stoplichten te wachten en wie zeiden teeg'n mekare dat wie mar iens de rieskoele mossen bellen. Wie kiekt naor rechts en ziet daor de Grolschfabriek en det leek on wel een goede plekke umme te wachten totdet ze ons op kwam haal'n.
Gien iene van beide de telefoon in de buse, dus wie an de receptie vraog'n of ze de rieskoele wilden bellen? Daor brak de pleuris uut. Twee leerlingen die zoek waren geraakt. Zie hadden Fennigje al ebeld of ik mie al emeld hadde, en die wus van niks!
Wie bint mar snel naor buut'n egaon um te wacht'nop de leraar, want iederiene weet de Grolsch te vind'n.
Nao det wie daor een 20 minuut' estaon hebt, kump de leraar d'r an met zien zwarte leren jassie! Juust, zelfde motor, zelfde helm, zelfde koffers met ien klein verschilligie!
Ie kunt weh weer nao gaon hoe det is af eloop'n! Fennigje lilluk! Vrijdag examen ehad en ezakt.

Maak er veur de koom'nde tied wat moois van met mekare!
De groet'n
Hendrik

Johan van der Kolk 40 jaar vrijwilliger bij de IJsclub

Johan van der Kolk 40 jaar bestuurslid IJsclub H.W.Z.

Hij werd door zijn mede bestuursleden even in de bloemetjes gezet en een prachtige taart met zijn afbeelding daarop werd aangesneden.
Gefeliciteerd Johan! Waar zouden we zonder jou en onze vrijwilligers zijn!!

Oktobermaand, Mariamaand met Filippijns koor


Ter gelegenheid hiervan is er in de RK kerk van Herfte –Wijthmen een viering die gewijd word aan Maria, de patrones van onze kerklocatie, Onze lieve Vrouw van Altijddurende bijstand.
 
In deze speciale viering zal de zang verzorgd worden door het 


Filippijnse dameskoor Himig Natin


Na de dienst kunt u in het Parochiehuis genieten van een kop koffie, Filippijnse lekkernijen en culturele dansen.
Zondag 28 oktober, aanvang 9.00 uur

Ik rol de ‘Trekkerband’ door aan Wim van Dijk

Dat oude trekkers populair zijn, is niet nodig om te vertellen, kijk alleen maar naar het enthousiasme bij de trekkerrondrit van de Grassparty.
Maar het leeft ook in onze gemeenschap waar niet alleen de boeren de trekkers in hun bezit hebben maar ook vele liefhebbers, welke in hun dagelijkse leven niet zoveel met een trekker te maken hebben, maar er wel uren aan kunnen sleutelen.
 


    Er is zelfs een echte trekkertoerclub.


Daarom starten wij deze nieuwe rubriek waar de trekker-liefhebbers elkaar de

pen (‘trekkerband’) doorgeven en waarbij ze beschrijven waar de band met de oude trekker vandaan komt. Wim van Dijk heeft de eerste trekkerband doorgerold gekregen.



Maar eerst even wat feiten over de trekker Ferguson FE-35. Zoals Wim al aangeeft gebouwd in Engeland, in Coventry om precies te zijn. In 1953 begon een team met het ontwerp van een nieuw model voor Harry Ferguson. (1884 – 1960)

Harry Ferguson was de uitvinder, in de jaren twintig, van het driepuntshefsysteem en ontwikkelde de eerste 4-wiel aangedreven formule 1 auto en samen met zijn broer zelfs de Ferguson monoplane (vliegtuig) in 1909 (!)



Maar bij het horen van deze eerste ideeën, gaf Harry Ferguson opdracht om onmiddellijk te stoppen met het project.

Vervolgens kwam er een nieuw plan van 23 pagina’s waar hij gelukkig wel warm voor liep en gaf akkoord om verder te gaan met de ontwikkeling.

Hoewel Ferguson in 1953 samen ging met Massey werd de nieuwe trekker toch onder de naam Ferguson gevestigd. 




Er kwam een standaard en een luxe model gevolgd in 1956 door een 3e model. De kleur veranderde van grijs (Little Grey Fergie) naar deels grijs en beige met een bronzen ‘buik’ (Goud buik / Gold Belly) maar in 1957 ging het naar de standaard kleuren van Massey Ferguson, rood en grijs.



Deze trekker was te krijgen met 2 verschillende motoren: 2.2 Liter 4-cylinder Benzine of een 2.3 Liter 4-cylinder Diesel motor. Een trekker van 1402 kilo. De serienummers lopen van 1956 tm 1960 (nr 220613). (Het bijzondere is dat vanaf 2015 de trekker weer wordt geproduceerd in Kenia!)

De accu was origineel 6 Volt en heeft 2 wiel aandrijving.








Mijn naam is                                       Wim van Dijk

Merk van de tractor                             Ferguson



Type tractor                                         FE-35

Jaartal                                                 1957

Aantal pk’s                                          35

Aantal cilinders                                   4

Benzine of diesel                                 Benzine starten en op Petroleum rijden

Waar komt de tractor vandaan             Gebouwd in Engeland

Bijzonderheden aan de tractor            De goud (brons) kleur van de motor.

Hoe lang in het bezit?                         15 jaar

Hoe kom je aan deze tractor?             Ik heb deze gekregen op mijn          
                                                           50 ste  verjaardag van mijn  
                                                            vrouw en kinderen.

Wat heb je er allemaal aan                  In originele kleur geverfd en  
                                                            gespoten.

gedaan?                                              Onderstuk motorkap is vernieuwd en de                 motor is afgesteld door Anton Pot.

 De trots van Wim van Dijk, de Ferguson FE-35

           

Wat zou er eigenlijk nog aan moeten

worden gedaan?                                  Niet zoveel meer

Wat is echt het allermooiste

aan deze tractor?                                 Ik vind de goudkleur het allermooiste



 

Waar komt de liefde voor de tractor vandaan?            Van huis uit meegekregen.  (boerenzoon) Thuis hadden wij een Fahr 16 pk en later een David Brown 35 pk. Ik heb bij de loonwerker gereden op oa een Ford Major, David Brown, Fiat, Nuffield en een Cormick.


Wat had er nu beter aan gekund?        Uitlaat is erg roestig. Hier zou nog   
                                                             wat aan gedaan kunnen worden.

Rijd je er veel mee?                            Puur voor de lol en ik rijd eigenlijk te 
                                                           weinig.

Is dit echt je ultieme tractor

of is het toch de ….                             Dat is toch de Porsche.




 met de goud buik



Wim rolt de ‘trekkerband’ door aan …. Wim Selles.



en Wim, bedankt voor je medewerking!

                                                                                    Marianne ten Klooster