maandag 13 september 2021

Janco Cnossen: Gedachten bij uitbreiding van het dorp

Fase-1 uit het dorpsplan (december 2010) staat op het punt van uitvoering. Daarvoor is eerst een formele procedure nodig van de gemeenteraad. Maar de stappen daarvoor zijn gezet.

In 2022 gaat de eerste paal de grond in.


Janco Cnossen (midden) in een volgepakte Elshof tijdens een bijeenkomst in 2013.

 Het dorpsplan is tot stand gekomen met medewerking van veel inwoners van Wijthmen. Als wijkwethouder was ik er destijds bij betrokken en ik herinner me het als een leuk en levendig proces. Er is een mooi plan uit tevoorschijn gekomen. En ondanks de lange tijd, die intussen verstreken is (11 jaren) is het plan nog steeds actueel. Het geeft in vier fasen een goede richting aan voor de ontwikkeling van het dorp Wijthmen.

Door allerlei oorzaken (economische crisis, Corona, stikstofproblematiek) is er veel tijd verstreken tussen planvorming en uitvoering. En dan veranderen er dingen ten opzichte van de uitgangspunten die er destijds waren. Het betekent niet dat het hele dorpsplan nu weer op de schop moet. Het vraagt wel om een aanvulling (actualisatie) op het huidige dorpsplan. En voor die aanvulling vragen we opnieuw de betrokkenheid van de inwoners van Wijthmen!

Het is goed om de veranderingen ten opzichte van 2010 te benoemen. En te kijken naar nieuwe kansen.

Voor alle duidelijkheid: mijn uitgangspunt is dat Wijthmen vooral een dorpseigen karakter moet behouden (dus geen integraal onderdeel van stedelijke bebouwing van Zwolle).

Maar mijn tweede gedachte is wel dat Wijthmen alleen toekomst heeft als er – op een verantwoorde manier – wordt uitgebreid. Dat vraagt om een verkenning “met een open mind”. Hoe zou Wijthmen er over 10-20 jaar uitzien? Wat kun je beïnvloeden met keuzes die vandaag gemaakt moeten worden? Hoe ziet een gewenste richting er dan uit?

Ik benoem in dit verband graag een paar aspecten die ik belangrijk vind voor de toekomst van het dorp. Aspecten die te maken hebben met de veranderingen. En aspecten waarover niet of nauwelijks gesproken is tot nu toe. Ik stel er vragen bij om gedachten op gang te brengen.

1. Nieuwe infrastructuur

Na 2010 is de N35 tussen Zwolle en Wijthmen verbreed. Dat heeft gevolgen voor de parallelle structuur: hoe ga je die verder vorm geven? Het dorpsplan voorziet dat er naast de N35 woningen gebouwd worden met de mogelijkheid van bedrijvigheid aan huis. Er is ook sprake van landbouwverkeer langs deze route. En voor de gedachtebepaling: de parallelweg sluit aan op de geplande hoofdfietsroute tussen “Raalte en Zwolle” (die dus aan de overzijde voor Café De Mol langs loopt).

De tweede verandering is de omlegging van de Kroesenallee. De gemeente is een heel eind gevorderd met de voorbereiding op besluitvorming door de raad. De Kroesenallee wordt naar links afgetakt – vanaf Dalfsen gezien – net voor de vee-verzamelplaats en sluit aan op een rotonde ter hoogte van de nieuwe afrit van de N35 naar Wijthmen.

De bedoeling is dat alle verkeer van en naar de regio Dalfsen gebruik maakt van deze nieuwe route. Daarom wordt de bestaande Kroesenallee op de plaats van de aftakking afgesloten. Voor het dorp ontstaat er op deze manier een autoluwe situatie. Daardoor ontstaan ook andere oriëntaties op mogelijkheden bouw van woningen of voorzieningen, ontsluitingsroutes vanuit het dorp, intern dorpsverkeer enzovoorts.

Deze veranderingen leveren vragen op. Hoe realiseren we een aantrekkelijke dorpskern van Wijthmen? Wat vinden we van de manier waarop deze infrastructuur verder ingevuld moet worden? Hoe kan de verkeersveiligheid van het dorp bevorderd worden? Hoe zou de oriëntatie in de richting Hoonhorst-Dalfsen en Berkum in stand gehouden kunnen worden als er gedeeltelijke afsluiting plaatsvindt van de Kroesenallee? Wat zijn – uitgaande van meer inwoners – toekomstige mogelijkheden van openbaar vervoerroutes hier?

 

2.        Verstedelijkingsopgave

In de achterliggende jaren is er veel stagnatie ontstaan op de woningmarkt. Het realiseren van grote aantallen woningen was niet mogelijk door o.m de al genoemde crisissituaties. Intussen betekent dit wel een grote spanning op de woningmarkt. Woningen zijn enorm gestegen in prijs en voor jonge starters is het kopen van een huis vrijwel niet mogelijk zonder hulp van buitenaf (zoals ouders). Senioren met geld die graag een appartement willen kopen bieden tegen elkaar op omdat ook hier het aanbod gering is. In een nationale rapportage wordt gesproken over het moeten realiseren van één miljoen woningen. Duidelijk is wel dat in de komende jaren de nood nog hoog blijft. Er is een grote inspanning nodig van nationale, regionale en lokale overheden om ruimte te vinden voor woningbouw.

Zwolle is met een verkenning bezig van de mogelijkheden: wat zijn de locaties voor grotere aantallen woningen in de komende decennia? In november 2021 komen de eerste gedachten hierover naar buiten. Gaat Zwolle zich oriënteren op het verder uitbreiden aan de westkant van de stad? Of is de oostkant logischer? Er is nu nog geen beeld van, maar tegelijk is duidelijk dat elke plek waar verantwoord gebouwd kan worden interessant is.

 Het huidige Dorpsplan-Wijthmen voorziet in vier gebieden waar gebouwd kan worden. Bij elkaar gaat het om ongeveer 250 woningen. Vraagt deze tijd niet om een heroriëntatie op dat getal? Of in ieder geval geen fixatie op het genoemde getal in het dorpsplan uit 2010?

 

Historisch moment:

tussen de (inmiddels verhuisde) koeien in de stal van Ko Diepman wordt de anterieure overeenkomst getekend door de Zwolse projectwethouder Ed Anker (linksvoor), Jan Regterschot van Kreator (ontwikkelaar) en Henk Driessen van Loostad (bouwer). Linksachter fungeert Eko Huisman namens Wijthmen als getuige. 


Intussen is het concreet bouwen van woningen in fase-1 dichtbij gekomen. Er komen iets meer dan honderd woningen. Fase-1 wordt gerealiseerd op het perceel van boer Ko Diepman. Onderdeel van het plan is het verhuizen van zijn bedrijf naar de overkant van de Erfgenamenweg. Intussen is hierin een andere keuze is gemaakt en het perceel grond aan de overkant kan een andere invulling kan krijgen. Dat is een belangrijke verandering ten opzichte van het dorpsplan uit 2010.

 

Zou op deze plek een fase-5 aan het dorpsplan kunnen worden toegevoegd? En zo ja, wat zou daar dan ingevuld kunnen worden? Woningen of voorzieningen? Of beiden? En bijvoorbeeld agrarisch verwante bedrijvigheid (ik noem als voorbeelden een tuincentrum, grondverwerking, hovenier, manege, enzovoorts)?

Zou zo’n (extra) uitbreiding van mogelijkheden ook een betere demografische ontwikkeling van het dorp kunnen meebrengen? En het structureel in stand houden of het uitbreiden van belangrijke voorzieningen kunnen bevorderen (onderwijs, verenigingen)?

 

3. Een dorp zonder eind?

Wijthmen heeft een oude historie. Langzaam is het dorp ontstaan op de zandruggen langs de Vecht. Woeste grond is ontgonnen en voor agrarisch gebruik geschikt gemaakt. Er groeiden boerenbedrijven op ruime afstand van elkaar. Met een oriëntatie op vooral de eigen agrarische percelen. Een samenhangende dorpse bewoning ontstond veel later in de geschiedenis en is bovendien beperkt gebleven (omgeving Ploegweg, Egweg, Zeisweg). Wijthmen is een langgerekt dorp met bewoners op afstand van elkaar. Ze vinden elkaar echt wel in het verenigingsleven, maar buren zitten soms behoorlijk ver uit de buurt. De Kroesenallee en de Erfgenamenweg zijn lange verbindingswegen naar Hoonhorst, Dalfsen of Berkum. Er is verspreide bebouwing. De Woestijnenweg is min of meer doodlopend vanuit de dorpse bebouwing. 

 

Zou met een uitbreiding van het dorp met een fase-1 en een fase-5 ook meer samenhang in de dorpse bebouwing gebracht kunnen worden? Stel dat met de ontwikkeling van het dorp de school zodanig groeit (over 5-10 jaar) dat die beter op een andere plek kan komen te staan, wat betekent dat dan voor de bestaande voorzieningen als sport en Kulturhus? Blijven die dan op de huidige plek? Of is een blijvende combinatie (sport-onderwijs) beter? Wat kun je dan doen met de vrijkomende ruimte? Ontstaan er zo nieuwe kansen voor een meer samenhangende ontwikkeling van het dorp of zien we vooral bedreigingen?

4.         Aantrekkelijkheid vergroten

Wijthmen is een prachtig dorp met een lange historie. Van dat laatste is helaas weinig zichtbaar gebleven. Er zijn niet veel oude monumenten zoals Soeslo, De  Mol of – wat meer naar Zwolle toe gelegen – Huize Boschwijk. Monumenten vertellen een verhaal over de geschiedenis van een dorp of stad. In Wijthmen komt dat verhaal vooral vanuit het landschap. De glooiingen in het terrein zie je prachtig als je daarvoor rustig de tijd neemt vanaf bijvoorbeeld de Eierweg.

Zou je méér kunnen doen om dat fraaie landschap zichtbaar te maken via bijvoorbeeld fietsroutes en verhalende bordjes langs de route? Wijthmen zou zichzelf recreatief kunnen versterken.

Misschien is dat wel een belangrijke opgave bij het plan-voor-de toekomst-van-het-dorp.

Van heel andere orde in dit verband is de Wijthmenerplas. Enerzijds is die plas genoemd naar het dorp, anderzijds lijkt die daar niet bij te horen. Een plas met een oppervlakte van 1,5 km en een diepte van 10-20 meter die jaarlijks 200.000 tot 300.000 bezoekers trekt is natuurlijk recreatief erg interessant. Net als de prachtige golfbaan die ernaast ligt. Nieuwe onderdelen in een oud landschap. Het landschap rond de plas bestaat uit bossen, open gebieden (weiland, hooiland) en waterlopen. Gebied om van te genieten.

Het lijkt wel een beetje of er een haat-liefdeverhouding tussen Wijthmen en de plas is. Manifestaties die veel overlast veroorzaakten waren daarvoor de aanleiding. Wijthmen ligt nu een beetje met de rug naar de plas toe. En dat is best jammer, want recreatief biedt het gebied tussen het dorp en de plas best mooie kansen om de relatie te verbeteren. Wie bijvoorbeeld in Zwolle-Zuid woont ervaart het uitloopgebied naar de IJssel als waardevol onderdeel van het wonen daar. Je loopt er ’s avonds even rustig je rondje. Wijthmen zou ook zo’n “uitloopgebied” kunnen realiseren.

Het dorp wil zichzelf versterken door méér inwoners te trekken en voor de huidige bewoners perspectief te bieden om er te kunnen blijven wonen. Zou het een kans zijn om het gebied tussen het dorp en de plas in te vullen als wandel- en fietsgebied waardoor je op een logischer wijze (binnendoor) vanuit het dorp bij de plas kunt komen? Welke kansen zien we om dat te doen zonder het als bedreiging te ervaren?

En zou een vernieuwd Kulturhus met sportvoorzieningen (kleedruimten, douches, verblijfsruimten, enzovoorts) onderdeel kunnen zijn van die recreatieve opwaardering? Met oplaadpunten voor de fiets en met een paar plaatsen voor kort verblijf van campers? Kan het toeristisch aantrekkelijker maken van Wijthmen zo voor het Kulturhus ook financieel aantrekkelijk zijn?

Ook dat is Wijthmen: Janco Cnossen (op de rug gezien rechts) moet fietsend door Wijthmen met Prof. Gert Jan Hospers wachten voor de overstekende koeien van Ronnie Noordman.

 

5.       Voorzieningen opwaarderen

Wijthmen heeft met het Kulturhus een belangrijke voorziening in huis. Deels met eigen handen gebouwd in verschillende etappes. De verenigingen komen er bij elkaar, er is een sportzaal die goed gebruikt wordt en het vormt uiteraard vooral de kantine van de voetbalclub.

Naast het Kulturhus zijn er weinig voorzieningen overgebleven. Voor een winkel, arts, apotheek, theater of andere belangrijke voorzieningen zijn de inwoners aangewezen op Zwolle.

Het Zorgplan laat zien dat er met zorg-voor-elkaar best meer zekerheid geboden kan worden aan bewoners met een hulpvraag. Je kunt in het dorp lang blijven wonen als er geschikte woningen zijn en er voldoende hulp geboden wordt. In het Zorgplan wordt voor dat laatste de structuur geschetst. Maar voor andere voorzieningen zijn de mogelijkheden gering. Het willen realiseren van een winkel in een dorp met 1.000-2.000 inwoners is niet logisch als zelfs in de binnenstad van Zwolle zich leegstand voordoet.

Wat zou wel een mooie toevoeging aan het dorp kunnen zijn? Ik noem een voorbeeld om verder over te denken. En misschien is het aanleiding voor nieuwe gedachten.

Van de Coronacrisis hebben we allemaal last gehad. We hebben er ook van geleerd. Onder andere dat thuiswerken misschien wel een structurele opgave is waarop we ons moeten inrichten. Maar niet iedereen heeft een mogelijkheid om dat thuis in te vullen. Zou een voorziening in het Kulturhus (werken in daarvoor geschikte ruimten) dan een mogelijkheid bieden? Welke eisen stelt dat dan en hoe zou er een wederzijds profijt ingevuld kunnen worden? Kan dat tegelijk ook bijdragen aan het versterken van de sociale structuur, aan het verenigingsleven, enzovoorts?

6.         Afrondend

In mijn bijdrage stel ik vooral vragen om gedachten op gang te brengen bij het maken van een vernieuwing van het Dorpsplan. Ik realiseer me dat ik niet in Wijthmen woon. Misschien is dat niet alleen een nadeel. Je kijkt vanuit een andere gezichtshoek naar de kansen. En intussen ben ik al lang genoeg bij het dorp betrokken om me er thuis te voelen zonder er te wonen.

De sterke punten van Wijthmen zijn de krachtige sociale structuur en de waardevolle landschappelijke omgeving. Daar omheen stel ik vooral mijn vragen: wat kun je doen om het dorp zichzelf te laten blijven en tegelijk aantrekkelijk te maken voor nieuwe bewoners? Wijthmen adverteert straks niet met winkels, theaters, zorgvoorzieningen, maar met een warm welkom aan mensen die onderdeel willen zijn van de dorpsgemeenschap. En die oog hebben voor de recreatieve, landschappelijke natuur rond het dorp.

Wie wil wonen naast een grote stad met alle voorzieningen en in een eigenzinnig dorp waar je welkom bent, die kiest “Natuurlijk Wijthmen”.

            Janco Cnossen, voorzitter SOW

 

 

 

 

De Kubus en de ontwikkeling van Wijthmen

De ondertekening van een overeenkomst tussen de gemeente Zwolle, Kreator en Loostad op 2 november 2020 vormde hetstartschot voor de ontwikkeling van             ‘Het Buyten van Zwolle’.

Dit project gaat uit van de bouw van 112 woningen tussen de dorpskern van Wijthmen en de Wijthmenerplas.                 

 Het Kulturhus staat straks pal naast de eerste fase van de nieuwbouw. Behalve aan de basisschool biedt het onderdak aan Plaatselijk Belang, ouderengymnastiek, een klaverjasclub, diverse dorpsevenementen en een viertal sportverenigingen. Buitenschoolse opvang is deels in het Kulturhus gehuisvest en deels elders.

Het bestuur van de Kubus, stichting Catent, voelt zich direct betrokken bij de ontwikkeling en realisatie van de nieuw te bouwen woningen. Samen met direct betrokkenen dragen wij graag bij aan het realiseren van de plannen en de uiteindelijke realisatie. Er zijn groeiprognoses gemaakt die laten zien dat naar de toekomst toe er meer leerlingen naar de Kubus zullen komen. Het is voor de school een grote uitdaging om op die te verwachten groei in te spelen.

Samen met de directie zijn plannen gemaakt om de komende tijd vorm en inhoud te geven aan de betrokkenheid van de Kubus bij de planologische ontwikkeling van Wijthmen. Daarnaast voert het bestuur gesprekken met de directie van BoemBoem om de onderlinge samenwerking te intensiveren. Het doel van deze verkenning moet vooral ook gezien worden als onderdeel van landelijke ontwikkelingen, waarbij de realisatie van integrale kindcentra (IKC), centraal staat. Een heldere en duidelijke doorgaande leer -en begeleidingslijn van kinderen van 0 tot 12 jaar is hierbij het doel. Het realiseren van dit doel in één fysieke omgeving en onder eenduidige aansturing heeft een sterke voorkeur van het Catent bestuur.  


Jan Kroon (links) en Eddy Verrips vormen samen het College van Bestuur van Catent.

Het bestuur van Catent en de medewerkers van de Kubus willen heel graag een bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van Wijthmen, waarbij de ontwikkelingen van IKC de Kubus voor ons een prachtige mogelijkheid is om daar vorm en inhoud aan te geven. Dat het IKC ook een onderdeel kan worden van de Elshof en in een nauwe realtie kan komen te staan tot sport -en cultuurvereniging is daarnaast een streven waar wij ons van harte voor in willen blijven zetten.

Eddy Verrips en Jan Kroon (College van Bestuur Catent)  

 

 

PB Wijthmen sluit zich aan bij Platform Zwolse Wijken

Meepraten kan op verschillende niveaus. Binnen je eigen plattelandskern of dorp. Maar ook in gemeentelijk verband. Bijvoorbeeld over de ingrijpende consequenties van de omgevingsvisie, zeg maar de toekomstplannen van het gemeentebestuur van Zwolle met de stad.

 Het eerste Dorpsplan Wijthmen is in 2010 ontstaan door de inwoners van het begin mee te laten denken en een goede samenwerking met alle inwoners en het gemeentelijk apparaat. Dat willen we nu ook weer. Een soort van interne aangelegenheid.

Maar er zijn ook zaken, die om meer samenspraak met andere wijken vragen, zoals de eerder genoemde omgevingsvisie. Om te zorgen dat de inbreng van inwoners van Wijthmen, Zalne en Herfte ook nu weer vanaf begin meetelt en constructief met  het gemeentebestuur wordt samengewerkt in een groter geheel heeft het Plaatselijk Belang zich aangesloten bij het:

Het Platform Zwolse Wijken is medio 2020 door een aantal wijkverenigingen en stichtingen gestart als reactie op de ontwerp-omgevingsvisie van de gemeente Zwolle waarin naar de mening van de wijkverenigingen de inbreng van de Zwollenaren onvoldoende was. Inmiddels hebben veel wijkverenigingen, en ook het Plaatselijk Belang Wijthmen, Herfte en Zalné, zich bij dit Platform aangesloten.

Het Platform vindt dat dat de participatie van de inwoners van Zwolle beter kan en beter moet en is aan de slag gegaan om de wensen voor participatie uit te werken en concreet te maken. Een stuurgroep, waarin ook een vertegenwoordiger van het PB inzit, heeft een visie ontwikkeld hoe de inwoners van Zwolle meer invloed en is hierover in gesprek met de gemeenteraadsleden en de wethouder Michiel van Willegen, die participatie in zijn portefeuille heeft

 

Eko Huisman, voorzitter Plaatselijk Belang Wijthmen

 

Verlegging Kroesenallee

In het Dorpsplan Wijthmen is de wens vastgelegd om te onderzoeken of een gedeelte van de Kroesenallee, dat
nu nog door het dorp heen loopt, verlegd zou kunnen worden. Hierdoor zou er geen doorgaand verkeer meer door het dorp rijden.  Eind 2018 hebben we hier onderzoek naar gedaan. Daarbij zijn ook de bewoners  betrokken die te maken zouden gaan krijgen met een verlegde Kroesenallee.

Op het wijkplatform 28 februari 2019 hebben wij de uitkomsten van het onderzoek laten zien. Het onderzoek maakte duidelijk dat een verlegging inpasbaar is.

Na het wijkplatform hebben we de financiële consequenties op een rij gezet. Daarvoor was afstemming nodig met Rijkswaterstaat en de provincie. Dit heeft meer tijd in beslag genomen dan verwacht. De financiering is nu rond. Maar deze gesprekken over de financiering hebben ook geleid tot een aanpassing in het ontwerp.

In de presentatie tijdens het wijkplatform van februari 2019  was een fiets- en voetgangerstunnel opgenomen in de Oude Wythemerweg. De provincie financiert een fietstunnel op die plek niet. Wel op de plek waar de verlegde Kroesenallee aanhaakt op de Heinoseweg, richting de oprit van de N35.  Op die plek maakt de tunnel namelijk onderdeel uit van de snelfietsroute  Zwolle-Heino (de F-35). Voor de provincie is dat belangrijk.

We begrijpen dit standpunt van de provincie, ook omdat de afstanden voor fietsers, afkomstig uit Hoonhorst en Dalfsen die nu de Oude Wijthemerweg rijden, niet heel veel langer worden. Het gaat dan om ongeveer 350m. voor bewoners uit Hoonhorst. Vanuit Dalfsen wordt de fietsroute 600 m langer.

Nu zijn we de besluitvorming door burgemeester en wethouders en de gemeenteraad aan het voorbereiden. Zij beslissen in september over de uitkomsten van de inpassingsstudie. Op 15 juni jl. hebben we de toekomstig aanwonenden hierover geïnformeerd. 

Als de gemeenteraad instemt met de verlegging gaan we aan de slag met de grondverwerving, de wijziging van het bestemmingsplan, met de verdere uitwerking van de tekeningen voor de uitvoering en relevante onderzoeken.

Bijgevoegd nog een impressie van hoe de verlegde Kroesenallee er in vogelvlucht uitziet.

Heinoseweg

Na de besluiten over de Kroesenallee gaan we ook verder met de mogelijke plannen voor herinrichting van de Heinoseweg. Dit doen we als het even kan in samenhang met de actualisatie van het Dorpsplan. Na september 2021 kunnen we u daar meer over vertellen. 

Impressie van de toekomstige situatie als men vanaf de niet-zichtbare viaduct over de nieuwe N35 (vanaf rechts) komt. Automobilisten die uit de richtingen Zwolle en Heino komen en naar Dalfsen willen, hoeven dan niet langer linksaf via de (oude) Heinoseweg voor De Mol langs en door het dorp naar Dalfsen, maar kunnen over de nog aan te leggen rotonde rechtdoor gaan over het nieuwe tracé. Het nieuwe stuk, omringd door bomen, wordt enkele honderden meters verderop aangesloten op de bestaande Kroesenallee. Linksonder (ter oriëntatie) de boerderij met schuren van Henk Kok.

 

 

 


 

zondag 12 september 2021

Licht aan einde van tunnel: geurvisie in procedure!

 Na een lange periode van voorbereiding is er nu licht aan het einde van de tunnel.

Zoals iedereen wel weet heeft het realiseren van Dorpsplan Wijthmen (fase 1) een lange geschiedenis, die gekenmerkt wordt door steeds nieuwe hobbels op de weg om te komen tot nieuwbouw.

 Het gaat te ver om alle verwikkelingen te noemen, maar de laatste is wel vermeldingswaardig. De familie Diepman, die naar de overkant van de Erfgenamenweg zou verhuizen, heeft een andere locatie gevonden, aan de Ganzepanweg richting Hoonhorst, die hen een veel beter perspectief biedt om het bedrijf succesvol voort te zetten in deze roerige tijden voor de landbouw.

Helaas voor de voortgang van het nieuwbouwproces leidde dit wel weer tot een vertraging om alle hieruit voortkomende knelpunten weer te slechten. Maar zoals gezegd zijn nagenoeg alle zaken getackeld en gaan wij starten met de officiële procedures, waarvan het wijzigen van het bestemmingsplan (van een agrarische bestemming naar een woonbestemming) de belangrijkste is.

Een onderwerp wat specifiek aandacht vraagt is geur. Om een goed woonklimaat te kunnen garanderen in een landelijke, agrarische omgeving is het van belang duidelijkheid te verschaffen over de luchtkwaliteit ten aanzien van geur(belasting) voor het nieuwbouwproject Dorpsplan fase 1. In de omgeving van het nieuwbouwproject liggen enkele agrarische bedrijven.

Rob van Kessel (geheel links) geeft uitleg aan vertegenwoordigers van de Provincie, Gemeente en SOW. In het midden gedeputeerde Roy de Witte (in het wit) naast Janco Cnossen (met pet) van de SOW. Wijkwethouder William Dogger staat geheel rechts.


 De gemeente Zwolle heeft in haar ruimtelijk beleid de visie en de doelen voor de ontwikkeling van haar grondgebied beschreven. Enerzijds is er een agrarische opgave en anderzijds zijn er doelen om woningbouw te realiseren binnen de gemeente.

 Het gemeentelijk beleid is gericht op het bereiken van een juiste balans tussen agrarische bedrijven met geuremissie enerzijds en bescherming van geurgevoelige functies, zoals wonen, anderzijds. Onder meer om zo tot een aanvaardbaar woonklimaat te komen.

Dit beleid is voor het gebied waar het nieuwbouwproject deel van uitmaakt uitgewerkt in de Geurvisie Wijthmen – Deelgebied Het Buyten van Zwolle. Deze gemeentelijke visie beschrijft hoe die balans bereikt kan worden. Belangrijke maatregel daarbij is het met een geurverordening vaststellen van enkele specifieke geurnormen.

De Wet geurhinder en veehouderij biedt de mogelijkheid om met zo’n gemeentelijke geurverordening af te wijken van de landelijke geurnorm. Uitgangspunt daarbij is dat de agrarische bedrijven zo min mogelijk in hun bedrijfsvoering worden belemmerd en het woonklimaat van (toekomstige) bewoners zo veel mogelijk gewaarborgd is. Deze specifieke normen worden vastgelegd in de Geurverordening Wijthmen - deelgebied Het Buyten van Zwolle

Binnenkort gaan het ontwerp van de Geurvisie en de Geurverordening Wijthmen - deelgebied Het Buyten van Zwolle in procedure. Verwachting is dat beide in de tweede helft van september ter inzage worden gelegd gedurende 6 weken. Het is mogelijk om in die periode specifieke vragen te stellen of zienswijze in te dienen.

Binnenkort wordt in het Gemeenteblad https://www.officielebekendmakingen.nl/  een publicatie geplaatst met meer informatie hierover. Uiteindelijk is het aan de gemeenteraad een besluit te nemen over vaststelling van de visie en de verordening.

De procedure van het bestemmingsplan volgt daarna. Het bestemmingsplan regelt dat de huidige agrarische bestemming komt te vervallen en wordt omgezet naar een woonbestemming.

Zodra de bestemmingsplanprocedure is afgerond is het mogelijk om te starten met de verkoop en realisatie van de eerste woningen binnen Het Buyten van Zwolle (voor meer info zie www.kreatorgroep.nl of www.loostad.nl).

Nu de ontwikkelingen elkaar snel gaan opvolgen houden wij u natuurlijk op de hoogte van de actuele situatie zoals bijvoorbeeld de start van de procedure ten aanzien van de wijziging van het bestemmingsplan wat ook weer de mogelijkheid biedt tot het stellen van specifieke vragen of het indienen van een zienswijze.

 

Rob van Kessel (Ontwikkelaar Kreator)


 

 

 

 

Potentieel van het gebied benutten

 Leefbaarheid richt vooral de aandacht op het platteland als woongebied, terwijl het verenigingsleven, werk en bedrijvigheid ook belangrijk zijn om de publieke voorzieningen in stand te houden en inwoners aan Wijthmen te binden. Wie op het platteland woont, is bovendien niet alleen bewoner en consument van de leefomgeving, maar ook producent in en van de plattelandssamenleving. Het begrip ‘toekomstkracht’ wordt gevoed door alle mensen en activiteiten, die bijdragen aan een vitaal, veerkrachtig en levenslustig Wijthmen. Om inwoners te inspireren en bewust te maken van zowel kansen als mogelijke risico’s van woningbouw wordt een compact document gemaakt. Want de krachtige groeispurt van Wijthmen biedt ook de ultieme kans om de leefomgeving te verbeteren en faciliteiten te versterken of toe te voegen. Het dorpsplan wordt alleen een succes als daarover gezamenlijk wordt nagedacht en invulling aan wordt gegeven.

Werkwijze

De voorbereiding op de actualisatie van Dorpsplan Wijthmen 2010 is volop in gang. Naast de uitvoering van het startdocument is het de bedoeling om met werkgroepen rondom toekomstthema’s te gaan werken. Mensen uit Wijthmen met kennis over, ervaring met of interesse voor dat thema, worden uitgedaagd om binnen enkele maanden belangrijke punten uit te werken volgens een vast format. Die input zal, gezamenlijk met de oogst van de Start-voor-de-start-bijeenkomst van de gemeente en de Toekomst Toer, benut worden in de actualisatie van het Dorpsplan Wijthmen 2021-2030. Verder is basisinformatie beschikbaar o.a. doordat een visie op het Kulturhus, wonen-met-zorg, voetbal en onderwijs al eens nader in beeld zijn gebracht.

Heidi Mensink (Stimuland - adviseur van het platteland)