maandag 16 december 2024


 

Uitnodiging nieuwjaarsreceptie

 

UITNODIGING

 

Onze traditionele NIEUWJAARSRECEPTIE

 

wordt gehouden op zaterdag

 

4 JANUARI 2025

 

U bent welkom in het KULTURHUS vanaf 16.00 UUR

 

Het stichtingsbestuur

 

Beste bezoekers van het Kulturhus

In het afgelopen jaar heeft Robert Hülsmann als bekostigde beheerder voor het Kulturhus gefunctioneerd. Bestuur en Robert hebben daarvoor een proefperiode afgesproken. De bekostiging was voor een (beperkt) aantal uren.

De proefperiode wilden we gebruiken om na te gaan of dit voor de toekomst ook tot een structureel haalbare invulling zou kunnen leiden.

In de afgelopen maanden heeft het bestuur zich intensief met die toekomst beziggehouden. Met de gemeente is intensief overlegd over verbouw van het Kulturhus en over de invulling daarvan, nu gewerkt wordt aan uitbreiding van ons dorp. Kort gezegd wordt de “voetbalkantine” straks meer een ontmoetingscentrum. Dat stelt allerlei eisen en we zijn bezig met het uitwerken van plannen. De gemeenteraad heeft intussen bijna twee miljoen beschikbaar gesteld voor de verbouw. We moeten daarnaast nog subsidies verwerven uit fondsen. Er breekt een drukke tijd aan en we hopen in 2025 met de ingrijpende verbouw te kunnen beginnen.

De gemeente stelt dus geld beschikbaar, maar wil het Kulturhus vervolgens ook overdragen in eigendom aan de Stichting. Dat vraagt van ons een nadere oriëntatie op de invulling van meerjarig (financieel) beleid en daarmee zijn we gestart. Er ligt een concept beleidsplan dat verder wordt uitgewerkt.

Naar verwachting zal er dus in 2025 van alles gebeuren in het Kulturhus. Het accent zal vooral liggen op bouwkundige zaken. En dat zal ook de dagelijkse exploitatie raken. Daarmee zal de aankomende periode geen goed beeld opleveren van een gewone exploitatie-omgeving. Het is niet logisch om dan de proefperiode te laten doorlopen.

Daarbij komt dat er in het (concept) financiële meerjarenoverzicht op dit moment onvoldoende ruimte lijkt te zijn om tot een verantwoord bekostigingsmodel te komen waarin ruimte is voor een (deels) betaalde beheerder. Het is eerst nodig om hierover meer zekerheid te realiseren via een meer bedrijfsmatige aanpak van de exploitatie van het Kulturhus.

Met Robert hebben we in de afgelopen weken geëvalueerd en hebben we leerpunten genoteerd die ook voor de toekomst van belang zijn. We hebben samen besloten dat per 1 januari 2025 de proefperiode beëindigd wordt.

We willen Robert op deze plaats hartelijk bedanken voor zijn inzet in het afgelopen jaar. Er waren kritische maar vooral positieve ervaringen die we graag meenemen bij het uitwerken van plannen voor ons Kulturhus.

Namens het bestuur, hartelijk,

Koen Nijmeijer, voorzitter            

Sinterklaas 2024

 

Sint zat dit jaar weer samen met zijn pieten bij een
En vertelde hen; dit jaar komen we ook weer door Wijthmen heen

                                                        

Hij gaf de pieten een opdracht

Voor dit mooie dorp moet toch weer wat leuks worden bedacht

 

Hoe zetten wij dit jaar alles weer op zijn kop
En zo kwam Sinterklaas binnen met de shovel, in een bakje hoog voor op

 

Zo kon hij alles mooi overzien
En zo bleef niemand ongezien

 

De scooterpieten waren al voor uit gereden
En kondigden zo aan; Sinterklaas maakt zo zijn intreden

 

De pieten maakte een waar feest
En er werd snel heen en weer geraced

 

Op deze manier werden alle kinderen voorzien van wat lekkers of een cadeau
En hierdoor werd het echt een enorm leuke middag hierzo

 

Er werd gedanst, gezwaaid en gesprongen
En de Sint werd luidkeels toegezongen

 

De shovelpiet stond zelfs met de staf te swingen
Terwijl veel kinderen rondom de versierde wagen springen

 

Ontzettend leuk om dit tafereel te aanschouwen
En onder tussen kunnen alle kinderen op wat lekkere pepernoten kauwen

 

Zonder vrijwilligers was het dit jaar niet zo’n spektakel geweest
Dus grote dank voor het neerzetten van dit kinderfeest

 

Sint en zijn pieten gingen voldaan het dorp weer uit

En komen volgend jaar graag weer naar Wijthmen…naar verluidt









Puinhoop in de Kringloop

 


         

 

Dat is de titel van het stuk dat Sagezo op vrijdag 31 januari en zaterdag 1 februari 2025 gaat opvoeren. Het is een blijspel in drie bedrijven, geschreven door Henk Roede, dat zich – het zal u niet verbazen – afspeelt in een kringloopwinkel. In de nieuwsapp van Wijthmen aangeboden spullen komen regelmatig goed van pas voor de inrichting ervan!

 

Onze toneelgroep heeft dit jaar enkele spelerswisselingen ondergaan. Anouk Poppe en Eveline van den Hul-Hoekman zijn gestopt. Jacqueline Noordman was ook gestopt, maar sprong vorig seizoen in als reddende engel en is nu blijvend teruggekeerd. Wie u tijdelijk gaat terugzien, is Petra van Eekeren, die ons ook al in eerdere seizoenen uit de brand heeft geholpen. En we hebben ook een nieuwe aanwinst, die zich hier even kort voorstelt:

 


“Mijn naam is Niels van Vilsteren. Ik woon samen met mijn vriendin in de Pierik in Zwolle. Ik ben door Julia gevraagd om dit jaar mee te doen met Sagezo. Ik heb een relatief kleine rol maar des te leuker om mee te beginnen!”

 

Voor het tweede jaar repeteren we nu in Rehoboth en zullen we onze voorstellingen geven in de sportzaal van Kulturhus de Elshof: op vrijdag 31 januari en zaterdag 1 februari, aanvang 20:00 uur. Direct na de voorstelling houden we een verloting met als hoofdprijs een gevulde boodschappentas en na afloop kunt u onder het genot van een hapje en een drankje nog gezellig napraten in de kantine.

 

De loten, die in de pauze worden verkocht, kunnen net als vorig jaar zowel contant als via een QR-code worden betaald. De verkoop van de toegangskaartjes gaat vanaf dit jaar wel anders en zal uitsluitend digitaal verlopen. Dit betekent dat u niet meer bij Thera Hülsmann en Benny van Eekeren terechtkunt voor kaartjes. Julia Poppe heeft de nieuwe werkwijze opgezet en legt hieronder graag uit wat u moet doen om aan kaartjes te komen. De prijs van een toegangskaartje is ongewijzigd: € 8,50 (excl. € 0,35 servicekosten).

 

Neem ook eens een kijkje op onze website: https://wijthmen.nl/vereniging/sagezo

Daar vindt u naast het laatste nieuws ook informatie over de voorgeschiedenis van Sagezo en eerder gespeelde voorstellingen.

 

Hopelijk zien we u bij een van onze voorstellingen!

 

Namens Sagezo,

Gemma Rosendaal

 

--------------------

 

Beste bezoeker,

 

Vanaf dit jaar verloopt de kaartverkoop voor ons toneelstuk digitaal. Wij zijn blij dat je geïnteresseerd bent in ons toneelstuk en willen je graag informeren over hoe de digitale kaartverkoop werkt. Het proces is eenvoudig en snel, en je kunt je tickets binnen enkele minuten boeken! Mocht je er nou niet uitkomen, wie weet is er voor jou familie of een fijne buur die je kan helpen. Wil je het zelf proberen, volg dan onderstaande stappen om je kaarten te kopen.

 

1.       Ga naar de website: Bezoek de pagina voor kaartverkoop op onze website https://wijthmen.nl/vereniging/sagezo/. Hier vind je een link naar onze kaartverkoop. Er staat: “Klik hier om je tickets te kopen”. Je kunt ook rechtstreeks naar onze ticketverkoop gaan. Dan moet je gebruikmaken van de volgende link:

https://toneeluitvoering-sagezo.weticket.com/

 

2.       Klik op deze link voor onze kaartverkoop: Door op deze link te klikken kom je in een andere website terecht waar je een ticket kunt aanschaffen.

 

3.       Kies de datum van je uitvoering: Op de kaartverkooppagina kun je kiezen uit twee verschillende datums om het toneelstuk te zien. Klik op de datum dat jij onze voorstelling wilt bijwonen. Dit gaat om 31 januari of 1 februari.

 

4.       Voer je gegevens in: Vul je naam, e-mailadres en eventuele andere benodigde gegevens in om je bestelling af te ronden. Deze informatie wordt alleen gebruikt voor de ticketverkoop en het versturen van je e-ticket.

 

5.       Betaal veilig: Je kunt op een veilige manier betalen via ons betalingssysteem iDEAL.

 

6.       Ontvang je e-ticket: Na de betaling ontvang je een e-mail met je e-ticket(s). Heb je niks binnengekregen, kijk dan ook even bij je ongewenste mail. Dit ticket bevat een unieke QR-code die je kunt scannen bij de ingang van de Elshof. Print je ticket uit of toon het op je smartphone.

 

7.       Kom op tijd! Zorg ervoor dat je op tijd aanwezig bent bij de voorstelling, deze start om 20.00. De deuren gaan 1 uur voor aanvang open. Vergeet je e-ticket niet mee te nemen (geprint of digitaal)!

 

Veelgestelde vragen

 

         Kan ik mijn tickets ruilen of annuleren?
Helaas kunnen tickets niet worden geretourneerd of omgeruild. Controleer de datum en het aantal tickets zorgvuldig voordat je boekt. Wel kun je je ticket aan iemand doorverkopen of weggeven.

 

         Kan ik meerdere tickets tegelijk kopen?
Ja, je kunt meerdere tickets tegelijk kopen en voor verschillende personen boeken. De tickets komen op jouw mail. Deze kun je dan doorsturen of aan ze geven.

 

         Wat als ik mijn e-ticket niet heb ontvangen?
Controleer je spamfolder. Als je het ticket nog steeds niet kunt vinden, neem dan contact met ons op via juliapoppe@outlook.com of 06-29914654 en we helpen je graag verder.

 

Als je hulp nodig hebt bij het bestellen of vragen hebt over de tickets, neem dan gerust contact met ons op via Julia Poppe, 06-29914654.

 

We kijken ernaar uit je te verwelkomen bij onze voorstelling!

 

Met vriendelijke groet,

Sagezo

Julia Poppe – 0629914654

Eém Bieproaten op 14 november

De laatste bloemen uit de tuin zijn geplukt, nog net genoeg voor goed gevulde vazen om de tafels te versieren. Wat een fleurig geheel. Jammer dat de Elshofbodes altijd in zwart wit zijn. De tafels zagen er er weer uit om door een ringetje te halen, waar de maar liefst 43 gasten fijn aan konden plaats nemen. Een stampottenbuffet stond er dit maal op het menu. Geen idee van te voren wat voor stampotten het zouden worden. Doorgaans kennen wij de wel de meer traditionele stampotten zoals , boerenkool, hutspot.. noem maar op. Maar dit keer kregen wij na een overheerlijke groentesoep overigens, stamppot zuurkool maar ook een stamppot die menigeen niet kenden. Het was namelijk een stamppot gemaakt van zoete aardappel met spruiten. Ik kon volgens mij ook nog een rood uitje en spekkies ontdekken. 

Wat een verrassing en menigeen vonden dit erg lekker. Maar ook weer inspirerend om in de toekomst thuis een keer wat anders te gaan maken. Aangevuld met een groot stuk worst maakte deze winterkost erg smakelijk. Afgerond met een toetje van stoofpeertjesvla met een toef slagroom ging volgens mij iedereen met een goed gevulde maag weer naar huis. Leuk om ook dit keer weer nieuwe gasten te mogen ontvangen.


Eém bieproaten is erg in trek onder de inwoners van Wijthmen.




Als deze Elshofbode uitkomt is de volgende bijeenkomst van december net weer voorbij. Deze was namelijk op 12 december, ik kan je nu al verklappen wat een enorme opkomst verwachten wij dan. Het wordt een gezellige middag , aangevuld met enorm lekkere feestelijke hapjes/tapas gemaakt door de koks,zo net voor de kerstdagen. Iedereen ging met een goed gevulde maag weer naar huis en met nog een leuke waxinelichtje, mede mogelijk gemaakt door Pauline Logtenberg. Echt super bedankt Paulien voor het creeëren van deze lichtjes.

Na de feestdagen beginnen wij weer met een gezellige middag op 9 januari, over de invulling gaan wij nog even brainstormen. Er zijn al enkele ideeën geopperd . Wordt vast weer gezellig.

Aanvang;15.00 uur

Noteer alvast de volgende datums in uw agenda;

6 februari,13 maart en 10 april. Deze datums gaan wij gezamenlijk eten.

Aanvang 16.00 uur, kosten € 10,00 p.p.

Oh ja, vergeet je natuurlijk niet om op te geven bij Ingrid Meiberg 0651206244

Fijne feestdagen iedereen alvast !

 


 

 


Namens de werkgroep,

Wonen met Zorg


dinsdag 10 december 2024

RedHorseCompany -Bouwproject 2025

 


Daar gaan we weer!

9 januari a.s. is het weer zover en vertrekken we met 11 vrijwilligers naar de Filipijnen om voor een aantal gezinnen aldaar die onder erbarmelijke omstandigheden wonen een waardig onderkomen te bouwen.
Met de steun van vele sponsoren en dankzij activiteiten organiseren, hebben we tot nu toe al voor ruim 90 families dit soort bouwprojecten kunnen realiseren.
Onder het motto; elk mens, waar ook ter wereld, heeft recht op een waardig onderkomen, ’n veilig thuis, zetten onze vrijwilligers zich in om dit ten uitvoer te brengen.
Wellicht ten overvloede, reis en verblijf zijn voor hen geheel voor eigen rekening.

Voor we afreizen hopen we u echter eerst te mogen verwelkomen bij onze Filipino-snertwandeltocht op Zondag 5 januari, zie flyer elders in dit blad.
Tevens ’n mooie gelegenheid elkaar een voorspoedig 2025 te wensen.

Bart Reuvekamp, voorzitter- oprichter RHC






Benoeming divisiedirecteuren Dimence Groep


Een belangrijk onderdeel van de visie en strategie van Dimence Groep is dat zij zorg en begeleiding vanaf april 2025 anders gaan organiseren, namelijk in de regio dichtbij de inwoners, patiënten en cliënten. Hiervoor heeft Dimence Groep de afgelopen periode met de partners in de regio's regioplannen gemaakt. Met de huidige organisatiewijziging gaat de interne besturing aansluiten op de regio's waarin de ggz en sociaal werk acteren en bijdragen aan de strategische doelen van Dimence Groep.

 

Drie stichtingen

Per 1 januari 2025 ontstaan er drie stichtingen, te weten: Dimence Groep (ggz, jeugd ggz en ondersteunende diensten), Wijz/De Kern (sociaal werk) en Transfore (forensisch). Binnen Dimence Groep ontstaan drie divisies waarbinnen de drie regio’s IJssel-Vecht, Midden-IJssel en Twente worden aangestuurd. Deze drie divisies krijgen een duale directie voor zorg en bedrijfsvoering.

 

Momenteel werkt Dimence Groep gezamenlijk aan de nadere invulling van de regionale organisatie. De afgelopen weken heeft de interne selectie voor de vacante posities van directeuren in de regio’s plaatsgevonden. Deze week zijn twee directeuren benoemd, te weten Dorien Westerlaken en Linda Helthuis.

 

Dorien Westerlaken

Dorien is momenteel werkzaam als manager zorg binnen Dimence en gaat op 1 april 2025 starten als directeur zorg voor regio IJssel-Vecht. Dorien over haar nieuwe functie: “Met enthousiasme en gedrevenheid kijk ik ernaar uit om samen te bouwen aan een toekomstbestendige ggz die onze samenleving een stukje mooier gaat maken. We mogen trots zijn op wat we doen, maar het kan nog beter. Menselijkheid, eigen regie, inclusie en duurzaamheid zijn voor mij belangrijk, en ik wil graag aanjager zijn van vernieuwing en kwaliteit."

 

Linda Helthuis

Linda Helthuis is momenteel werkzaam als directeur a.i. bij Mindfit en gaat op 1 april 2025 starten als directeur bedrijfsvoering regio Twente. Linda over haar nieuwe functie: “Regio Twente kenmerkt zich voor mij door zowel nuchterheid als omzien naar elkaar. Ik voel me er thuis vanwege die sterke gemeenschapszin. Twente biedt veel samenwerkingsmogelijkheden en ik zie volop kansen om mijn visie op zorg samen met de mensen in de regio vorm te geven. Ik ga mijn nieuwe functie met energie en betrokkenheid aan.”

Marie-José van Mook
Marie-José van Mook (huidige directeur zorg) wordt de duale partner van Linda Helthuis in de regio Twente. Marie-José over haar nieuwe functie: “Ik kijk uit naar de samenwerking met alle collega’s in het mooie Twente.”

De raad van bestuur is erg blij dat deze energierijke collega’s mee gaan bouwen aan de  nieuwe  organisatie. Zij wensen Marie-José, Linda en Dorien erg veel werkplezier en succes toe.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

Linda Helthuis

Dorien Westerlaken

Marie-josé van Mook


Uitslag Zonnebloemlotterij

 


Persbericht Alzheimer Café dinsdag 17 december 2024


Het Alzheimer Café in Zwolle organiseert op 17 december 2024  de jaarlijkse Kerstborrel.

Deze avond staan door uzelf gekozen muziek en een dansje centraal. Daarnaast is er tijd voor een praatje met elkaar onder het genot van een hapje en een drankje!

 

U bent van harte uitgenodigd  om deze avond aanwezig te zijn! Voor deze bijeenkomst is het fijn dat u zich vooraf aanmeld. Dit kan bij Bianca Oechies (tel. 06 53 28 71 25). Ook kunt bij haar terecht voor vragen en/of meer informatie over het Alzheimer Café Zwolle.

 

Het Alzheimer Café is dé ontmoetingsplaats voor mensen met dementie of voor hen die met dementie te maken hebben. Hierbij kunt u denken aan partners, kinderen, mantelzorgers enz.   

 

Het Alzheimer Café vindt plaats in Victorium, Boerendanserdijk 47, 8024 AE Zwolle.  

  
De avond begint om 19:30 uur en duurt tot 21:00 uur. Vanaf 19:00 uur gaat de zaal open. Wij zullen alle bezoekers bij de ingang opwachten en hen verwijzen naar de juiste ruimte.  

 

Bent u 17 december  verhinderd? De volgende  bijeenkomsten van dit seizoen staan gepland op dinsdag 21 januari 2025 (thema: mantelzorgondersteuning) en dinsdag 18 februari 2025 (thema: verschillende soorten dementie).   

----------------------------------------------------------------

 Met vriendelijke groet, namens de organisatie van het Alzheimer Café Zwolle,

Nieuwe bezorgers van de Elshofbode

 

Wij zijn Romee Selles en Daniek Poppe.

Wij zijn vanaf september 2024 de nieuwe bezorgers van de Elshofbode bij U in de bus. Omdat het gebied vrij groot is, verdelen we de straten in het buitengebied en de nieuwbouw doen we samen. Daardoor kan het dus ook voorkomen dat niet iedereen de Elshofbode op de zelfde dag in de bus krijgt. We doen ons best om de bode binnen een week bij iedereen te bezorgen. We hopen op uw begrip, maar als er wat is dan horen we het graag.

Groetjes Romee Selles en Daniek Poppe.




Opening lokale streekwinkel in Hoonhorst!




Afgelopen zaterdag is de Pantry in Hoonhorst geopend: een onbemande streekwinkel waar je verse producten kunt vinden die geproduceerd zijn door  boeren uit de omgeving. Want wat is er lekkerder dan producten vers van het erf? Jij weet precies waar je boodschappen vandaan komen, en met jouw lokale aankoop steun je de boeren in je omgeving. 

De Pantry is een innovatieve buurtsuper: een streekwinkel waar je door middel van een app op je telefoon toegang kan krijgen en waarmee je direct kan afrekenen. Je vindt de winkel aan de Kerkstraat 7 in Hoonhorst, in het pand van Kappers. 

Ben jij al benieuwd? Volg ons dan op onze social-kanalen; @pantryhoonhorst op Facebook en Instagram. Ook kun je alvast de app downloaden https://l.ead.me/bc1ure, dan ben jij startklaar om te winkelen.


De Dorpspomp

 

Krantenkrimp

 

Wie op de hoogte wil blijven van plaatselijk nieuws, kan tegenwoordig overal terecht: naast traditionele kanalen als print, radio en tv zijn er tal van online-opties, of het nu gaat om websites, apps of alerts. Ook sociale media zijn een belangrijke nieuwsbron. In het overweldigende aanbod hebben lokale media – een dagblad, huis-aan-huiskrant of programma van de streekomroep – steeds meer moeite om het hoofd boven water te houden. De concurrentie neemt toe, het abonneebestand kalft af en digitale verdienmodellen komen nauwelijks van de grond.

 

Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling. Vanouds vangen lokale media het geluid van de straat op; ze zorgen voor binding en betrokkenheid en houden plaatselijke politici scherp. Journalistiek op streek-, stads- of dorpsniveau is een ‘merit good’: een activiteit die maatschappelijke waarde heeft en daarom overheidsbekostiging rechtvaardigt. Dankzij onpartijdig nieuws kunnen inwoners zich zelfstandig een oordeel vormen over de plek waar ze een groot deel van hun dagelijks leven doorbrengen. En dat is nodig om het belangrijkste politieke ambt – dat van kiesgerechtigd burger – uit te kunnen oefenen. In studies is zelfs een verband aangetoond tussen het afkalvende lokale media-aanbod en de democratie. Zo leidde in Zwitserland het opgaan van lokale kranten in een overkoepelende regionale krant tot een lagere opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen. De betreffende onderzoekers noemden de ‘krantenkrimp’ zelfs ‘een bedreiging van de lokale democratie’.

 

Wat valt hiertegen te doen? Nog meer inzetten op digitaal? Ik geloof daar niet in. Wie zich slechts op onlinekanalen richt, sluit groepen uit die niet digitaal vaardig zijn maar juist veel waarde hechten aan ‘het nieuws van hier’, zoals ouderen die gewend zijn aan de papieren krant. Gelukkig zijn er ook mediapartijen die laten zien dat nieuwsvoorziening via traditionele kanalen op fijnmazig geografisch niveau nog steeds mogelijk is. Neem de weekbladen van Achterhoek Nieuws die huis-aan-huis worden verspreid. Dankzij advertentie-inkomsten uit de buurt – van reclames tot overlijdensberichten – kan de krant zich bedruipen. Of neem de Hofstreek Omroep die door slimme fondsenwerving over een mobiele studio beschikt waarmee vrijwilligers live uitzendingen op locatie verzorgen.

 

En laten we vooral de met veel liefde gemaakte dorpsbladen niet vergeten. Pak de Elshofbode (Wijthmen) of ’t Klokhoes (Beuningen) er maar eens bij. Ze verschijnen vaak nog in print met advertenties van de lokale middenstand. Behalve ‘need to knows’, zoals de dorpskalender, sportverslagen en kerknieuws staan er ‘nice to knows’ in. Denk aan een jubileum, reisverslag of kookrubriek van een dorpsgenoot. De dorpsbladen geven een goede indruk van wat er lokaal leeft en worden steevast goed gelezen. En het leuke is dat ze vaak ook als PDF op het web verschijnen – waarbij er uiteraard niets gaat boven de papieren editie die door vrijwilligers huis-aan-huis wordt bezorgd.




maandag 28 oktober 2024

De kubus ruimt op!


 

Ons Zwolle Van Overmorgen: meedenken over de toekomst “Verrassende ideeën en denkrichtingen opgehaald!”

Misschien heb je de Reizende openlucht Woonkamers gezien in de stad? Een pop-up ontmoetingsplek waar Zwollenaren in september en oktober volop konden meedenken en dromen over ons Zwolle van Overmorgen. De woonkamers zijn onderdeel van een campagne waarmee Zwollenaren werd gevraagd om ideeën voor Zwolle in 2040 te delen en te helpen bij het maken van keuzes voor een duurzame en leefbare toekomst. De ideeën worden gebruikt voor de aanvulling op de bestaande omgevingsvisie.

 


Wethouder Gerdien Rots (ruimtelijke ordening en omgevingsvisie) legt uit waarom dit gebeurt: “We verzamelen ideeën, wensen en zorgen van Zwollenaren omdat we de omgevingsvisie gaan uitbreiden tot 2040. In de huidige visie staan de lange termijnplannen voor de gemeente Zwolle tot 2030. De visie is heel relevant voor inwoners, bijvoorbeeld als je een aanbouw aan je huis wilt maken of als ondernemer een nieuwe winkel wil bouwen. Dan is het belangrijk dat je weet welke kant de gemeente op wil in de toekomst en of jouw plan daarin past. Omdat 2030 al best dichtbij is, gaan we de visie nu dus uitbreiden tot 2040.”


Wensen en zorgen uiten
Om die aanvulling te schrijven, zijn dus denkbeelden, wensen en zorgen van inwoners nodig. “We willen Zwollenaren graag betrekken bij hun eigen leefomgeving. Veel inwoners hebben ideeën over hun leefomgeving. Daar staat de gemeente voor open, door ze te vragen om mee te denken over de toekomst van onze gemeente.”
Zwollenaren konden terecht voor een toekomstspel in de pop-up woonkamer die de afgelopen periode in verschillende wijken van Zwolle stond. Ook konden inwoners online vragen beantwoorden en werden straatgesprekken gevoerd. De campagne sloot af met het gratis te bezoeken Toekomstfestival 2040 op het Grote Kerkplein.

 


Zes vraagstukken

Zwolle heeft te maken met zes urgente vraagstukken in de nabije toekomst:

1.      Waar is ruimte voor nieuwe woningen?

2.      Waar is uitbreiding van of nieuwe bedrijventerreinen mogelijk?

3.      Hoe ziet het toekomstig vervoersnetwerk eruit?

4.      Hoe komen we straks aan voldoende energie?

5.      Hoe zorgen we dat Zwolle in tijden van hoog water meer water kan bergen

6.      Hoe passen we ons aan de klimaatveranderingen aan?


Wethouder Rots legt uit dat deze vraagstukken erg veel met elkaar te maken hebben en dat het daarom belangrijk is om ze niet los te zien van elkaar: “het is de kunst anno 2024 om niet meer alleen per vraagstuk te kijken, maar juist naar de samenhang.  Het gaat niet alleen maar om extra huizen, want we bouwen een hele leefomgeving voor mensen. Maar hoe doen we dat op een goede manier?”



Campagne

“Dat doen we door hierover met elkaar in gesprek te gaan. We vroegen ook een aantal specifieke doelgroepen, zoals senioren, gezinnen en jongeren. We stelden ze de vraag wat zij nodig hebben om in onze gemeente te kunnen wonen.”

Wethouder Rots legt uit dat de gemeente haar inwoners online en offline opzocht. Zwollenaren konden de digitale enquête invullen op onsovermorgen.zwolle.nl. Daarnaast stond de woonkamer in verschillende wijken, waar we met inwoners in gesprek gingen. En het Toekomstfestival in het centrum van de stad was een feestelijke afsluiting. “We gingen met deze campagne echt naar inwoners toe, dat vind ik heel belangrijk. Naast de woonkamers, waar inwoners een toekomstspel konden spelen en in gesprek konden over de toekomst van onze gemeente, voerden we ook straatgesprekken met inwoners op verschillende andere plekken in onze gemeente.”

 


Keuzes maken

Alle input die tijdens deze campagne binnenkwam, wordt verwerkt in het ontwikkelproces van de omgevingsvisie. Maar niet alle ideeën kunnen daadwerkelijk worden opgenomen in de aanvulling. De wethouder: “Soms zullen we keuzes moeten maken. Daarbij kijkt de gemeente naar wat in het algemeen belang en goed voor de ontwikkeling van de stad is. Natuurlijk leggen we uit waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt. Als de aanvulling op de omgevingsvisie klaar is, mag iedereen hem lezen en suggesties indienen. Ook daar kijken we naar, voordat de gemeenteraad de aanvulling op de omgevingsvisie uiteindelijk vaststelt.

 


Zwolse identiteit

Wethouder Rots gaat met enthousiasme kijken naar de ideeën en wensen van de inwoners over de toekomst van Zwolle. “Ik ben benieuwd wat inwoners zeggen over de Zwolse identiteit en het behoud daarvan in de toekomst. We bouwen voort op een stad die al eeuwenlang bestaat en een eigen identiteit heeft. Wat Zwolle heel erg Zwolle maakt is dat het een menselijke maat heeft. Die voel je als je hier op straat loopt of fietst. Die voel je ook als je ziet hoeveel diversiteit er is in de wijken en als je ziet hoeveel groen er is in de stad. Zwolle is een stad van een prettige schaal maar tegelijkertijd hebben we toch 135.000 inwoners en groeien we nog steeds door.

 


Prettige schaal

De kunst is om in de toekomst die prettige schaal vast te houden zodat mensen in hun eigen buurt kunnen samenleven. Waarbij verschillende generaties elkaar blijven tegenkomen en je elkaar als buren ontmoet. Het gaat er ook om dat je iets samen kunt opbouwen in je buurt. Dat zit in het DNA van deze stad: we zijn betrokken bij elkaar. Wat mij betreft zijn dat waarden uit het verleden die ook in de toekomst een plek moeten krijgen.”

 

Verrassend

“Ik hoop dat we veel Zwollenaren hebben kunnen bereiken en dat ze het leuk vonden om mee te denken. Ik heb veel verrassende ideeën en denkrichtingen gehoord!”

Het buyten

Het was feest gisteren op de bouwplaats van Het Buyten in Wijthmen. Samen met de bouwplaatsmedewerkers vierden we het hoogste punt van fase 1. Stephan van de Plas bedankte namens Loostad Vastgoedontwikkeling (VolkerWessels) en Kreator B.V. alle medewerkers (en onderaannemers) van Ufkes voor hun inzet en het harde werken van de afgelopen periode. Hierdoor vordert het project gestaag en begint de nieuwe wijk al mooi vorm te krijgen.


Na oplevering van fase 1 zal Ufkes gaan starten met de bouw van fase 2a binnen dit project. Hier zijn nog enkele woningen beschikbaar. Bekijk het actuele aanbod op de website: www.hetbuyten.nl








Eém Bieproaten op 10 oktober 2024.

 Weer één en al gezelligheid deze drukbezochte middag. Wat een verrassing voor iedereen dat we buitenlands gingen eten, een heerlijke Minestrone soep vooraf, daarna keuze uit spaghetti of macaroni en afgesloten met een uiteraard een eigen gemaakte tiramisu dessert. Het was niet van een dessert uit een restaurant te onderscheiden. Het was echt overheerlijk, deze reacties kregen wij van menigeen te horen. Wat fijn dat het altijd zo gewaardeerd wordt.

Mijn buurvrouw waar ik naast zat kookte nog wel voor haar zelf, ze zei: “dit niet hoor, ik maak eigenlijk altijd aardappelen, groente en vlees”. Niets mis mee, en alleen maar knap dat ze nog voor zichzelf kookte. Maar dan om dit geserveerd te krijgen, een keer een echte Italiaanse maaltijd is dan eigenlijk een klein feestje, die ook echt gewaardeerd werd. Alle complimenten weer voor de koks !

De volgende bieproatmiddag is op 14 november om 16.00 uur. Er zijn bij dit schrijven nog enkele plekken vrij, opgeven kan bij Ingrid Meiberg 0651206244.

Op 14 november maken de koks een stamppotten buffet, toepasselijk bij het tijd van het jaar. Wordt ongetwijfeld weer smullen geblazen.


Op 12  december willen wij een gezellige middag met een leuke activiteit en of spelletjes organiseren. Je kunt uiteraard ook gewoon even bieproaten. Onder het genot van overheerlijke tapas en diverse eigengemaakte hapjes bereid door de koks. Wij beginnen deze middag om 15.00 uur, dus nog niet opgegeven, laat het ons weten. Wij kijken er nu al naar uit, hopelijk jullie ook !

 

Namens de werkgroep,

Wonen met zorg

Ingrid Meiberg

Jaarlijkse schoonmaakactie Elshof

Zaterdag 14 september was de jaarlijkse schoonmaakactie in de Elshof. Met een mooie opkomst van de gym en de volleybal hebben we weer een ochtend flink staan poetsen! En dat was ook echt weer nodig. 

Wat ontzettend fijn dat deze vrijwilligers zich allemaal inzetten om de Elshof schoon te houden. Bedankt allemaal voor jullie inzet!

Groetjes,

Lieke Groot Koerkamp (voorzitter van de volleybal)